SP steunt burgerinitiatief megastallen

9 mei 2008

SP steunt burgerinitiatief megastallen

Met het onthullen van de tekst ‘NGB Nee’ is de Grubbenvorster actiegroep Behoud de Parel gestart met het ophalen van handtekeningen voor haar burgerinitiatief. De tekst werd onthuld door Thijs Coppus, SP raadslid in Horst aan de Maas en Limburgs Statenlid en Birgit op de Laak, raadslid voor de PvdA in Horst aan de Maas.

Met het burgerinitiatief wil de actiegroep bereiken dat Provinciale Staten de opmars van megastallen een halt toe roepen. Er zijn minimaal 1500 handtekeningen nodig om het onderwerp op de agenda van Provinciale Staten te krijgen.

Behoud de Parel had een 14 meter hoge toren opgebouwd om te illustreren hoe hoog het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) gaat worden. Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas en gedeputeerde Driessen ligt, dan wordt Nieuw Gemengd Bedrijf aan de Witveldweg in Grubbenvorst gerealiseerd. In dit bedrijf is plaats voor 35.000 varkens en 1,3 miljoen kippen.

Thijs Coppus: “Overal in Limburg zijn plannen voor nieuwe megabedrijven met tienduizenden varkens en honderdduizenden kippen. Wanneer al deze plannen worden gerealiseerd dan betekent dit het einde van de gezinsbedrijven, wordt het open landschap volgebouwd en wordt uiteindelijk de ziel uit de landbouw gesloopt. Het wordt dus hoog tijd dat Provinciale Staten hier eens goed over spreken en grenzen stellen aan de opmars van de grootschalige en buitenproportionele landbouw.”
De komende weken worden er in tal van Limburgse steden en dorpen handtekeningen opgehaald. Bij het ophalen van handtekeningen zal de Vereniging Behoud de Parel onder andere worden ondersteund door SP’ers.

Wilt u mee doen met de actie? Dat kan: download hier de handtekeningenlijst en de bijbehorende verklaring (s.v.p. als voor- en achterkant afdrukken op één vel papier) en volle handtekeningenlijst opsturen naar Vereniging Behoud de Parel, Winterheide 3, 5971 GD Grubbenvorst.