City & Tourist Promotion: "Foutje, bedankt".

8 november 2007

City & Tourist Promotion: "Foutje, bedankt".

Afgelopen week ontvingen alle verenigingen en organisaties die opgenomen zijn in de gemeentegids van Horst aan de Maas een "orderbevestiging" van City & Tourist Promotion uit Kaatsheuvel. Het bedrijf stelt jaarlijks de gemeentegids (digitaal en in de vorm van een kalender) samen in opdracht van het gemeentebestuur. De "orderbevestiging", die tegelijkertijd een rekening en een acceptgirokaart bevatte, bracht heel wat verenigingen in actie.

Rekening
Ook Rood, de SP Huldpienst en de SP Werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg kregen een rekening van City & Tourist Promotion. Of men een bedrag van 23,68 euro over wilde maken, wegens de "jaarlijkse bijdrage administratie-/publicatiekosten". Omdat de gemeente daar in het verleden nooit geld voor heeft gevraagd was dat reden om contact op te nemen met de gemeente. Daar werd bevestigd dat er geen sprake was van gemaakte kosten. De woordvoerder van de gemeente melde dat men City & Tourist Promotions heeft laten weten dat het niet netjes is om zonder toelichting een orderbevestiging toe te zenden aan de verenigingen die in de gemeentegids staan. "Wij hebben eveneens gevraagd of zij alsnog de verenigingen uitleg willen geven over deze zaak. Hierbij hebben wij voorgesteld om dit middels een brief te doen", aldus woordvoerder Dion Wijnands. Deze meldde ook, dat er plannen bestaan om de gemeentegids in de toekomst te gaan aanpassen. Het wordt dan mogelijk gemaakt extra informatie toe te voegen, in de vorm van een foto of een logo.

"Misleidend?"
De “orderbevestiging” lijkt – in haar opmaak – nogal misleidend. Er wordt een rekening gestuurd onder het mom van “jaarlijkse bijdrage administratie/publicatiekosten” met aangehechte acceptgirokaart en in de kleine lettertjes kun je lezen dat je eigenlijk niet hoeft te betalen (“deze bijdrage is vrijwillig”).

Vragen
Een en ander is voor Hendrik Hazeu, raadslid voor de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas reden om het gemeentebestuur een aantal vragen te stellen. Hij vraagt zich af het juist is dat verenigingen en organisaties in de toekomst moeten gaan betalen voor het plaatsen van de gegevens in de gemeentegids van Horst aan de Maas. Hij stelt dat de gemeentegids een belangrijke service is aan de burgers van Horst aan de Maas en dat het een slechte zaak zou zijn als deze service door die burgers – via hun vereniging of organisatie – extra kosten met zich mee brengt. Ook al gaat het “maar” om een logo of foto (zo’n logo of foto is niet meer of minder dan schriftelijke informatie, we spreken immers niet over een advertentie). Verder vraagt hij het college wat de reden is dat de gemeente – bij de laatste mailing naar de verenigingen en organisaties inzake het “updaten” van de gegevens – aan hen geen informatie verstrekt heeft met betrekking tot het voornemen van B&W kosten in rekening te laten brengen en te vragen of zij daar mee in konden stemmen. Hij vraagt het college tevens of het bereid is alsnog eerst te onderzoeken of de verenigingen en organisaties die opgenomen zijn in de gemeentegids, deze kosten willen opbrengen, alvorens de gemeente dat voornemen gaat uitvoeren. Tenslotte vraagt SP-er Hazeu welke afspraken het college gaat maken met City&Tourist Promotion, om dit soort zaken in de toekomst te voorkomenen of het college bereid is daarbij ook afspraken te maken over de duidelijkheid van de te verstrekken informatie, zodat (wellicht onbedoelde) misleiding voorkomen wordt?