Groen Links kapittelt Gedeputeerde Staten Limburg over uitblijven antwoord op "fijnstofalarm".

27 oktober 2007

Precies 3 maanden en 12 dagen geleden schreef een groep verontruste burgers, georganiseerd in de actiegroep tegen de Zandverwerkingsinstallatie Raaijeind en de actiegroep "Behoud de Parel", beiden uit Grubbenvorst en de SP-werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg, een brief aan het college van GS van Limburg waarin zij hun zorgen uitspraken over de cumulatie van grote projecten met negatieve milieueffecten (waaronder met name "fijnstof") in de regio Horst aan de Maas, in het bijzonder Grubbenvorst. Te grote concentratie fijnstof in regio Brabant/Limburg duidelijk vaastgesteld!Zij hebben hier na al deze tijd nog geen antwoord op gehad. Omdat de GroenLinks-fractie in Provinciale Staten dezelfde zorgen heeft als de schrijvers van de brief heeft zij deze belangrijke kwestie nogmaals onder de aandacht van het college van GS gebracht.

Fijnstofalarm
De schrijvers van de brief hebben hun brief beschreven als een "fijnstofalarm". In Noord-Limburg en meer in het bijzonder rondom Grubbenvorst (gemeente Horst aan de Maas) zijn initiatieven ontplooid voor een groot aantal projecten. Bij al die projecten speelt de fijnstofproblematiek. Voor een aantal van die projecten is al een MER-procedure doorlopen, andere projecten zitten nog in die procedure en voor weer andere projecten moeten die procedure nog starten. Daarbij wordt gedoelt op projecten als tuinbouwgebied Californië, het Nieuwe Gemengde Bedrijf (NGB) met als onderdelen een varkens- en kippenhouderij, een slachterij, een kompostbedrijf en een biovergistingsinstallatie (gepland in “LOG het Witveld”, waarbinnen ook nog andere agrarische bedrijven gevestigd gaan worden), de Zandverwerkingscentrale bij Grubbenvorst (Raaieind), de uitbreidingen bij Veiling ZON, de Floriade, het op hetzelfde terrein geplande Trade Port Noord en tenslotte een kalverenmesterij aan de Losbaan. Deze projecten en de daarmee verbonden activiteiten (in eerste instantie de bouw en later de bedrijfsvoering) brengen een grote toename van transport (vrachtvervoer) met zich mee, wat weer de uitbreiding van de infrastructuur (onder andere afslagen en opritten van de A73) noodzakelijk maakt.

Milieu-effectrapportage (MER)
Voor het vaststellen van de effecten op de omgeving en de maatregelen om de omgeving hiertegen te beschermen, wordt voor de MER bij elk project apart uitgegaan van de huidige situatie. Daarbij wordt niet gekeken naar de situatie waarin alle projecten gerealiseerd zijn. Terwijl er straks, als al die projecten gerealiseerd zijn, toch duidelijk sprake is van cumulatie van milieueffecten.
Dat geldt in principe voor alle effecten van de plannen op het milieu, maar in ieder geval in sterke mate ook voor de fijnstofwaarden in deze regio. Fijnstof kan de gezondheid van de burgers in Horst aan de Maas en omgeving bedreigen en verdient dan ook bijzondere aandacht. De verwachtte cumulatieve verhoging van de concentratie fijnstof maakt dat Groen Links zich ernstige zorgen maakt over de volksgezondheid.

Vragen Groen Links
De GroenLinks-fractie in Provinciale Staten wil van het college van GS weten welke MER-plichtige activiteiten er in Noord-Limburg worden ontplooid of al in ontwikkeling zijn en op welke wijze de fijnstofproblematiek bij deze activiteiten in beeld worden gebracht. Ook wil de GroenLinks-fractie weten of het college van GS met betrekking tot deze activiteiten/projecten inmiddels al een totaalbeeld heeft (dus uitgaande van de gecumuleerde waarden als gevolg van alle initiatieven) ten aanzien van de fijnstofwaarden. De GroenLinks-fractie vraagt zich ook af of het college van GS al inzicht heeft in de verhouding van de te verwachten fijnstofwaarden in de regio Horst aan de Maas en meer in het bijzonder Grubbenvorst ten opzichte van de normen die in Nederland en Europa worden gehanteerd.
En uiteraard vraagt de fractie zich ook af wat het college van GS denkt te (kunnen) doen tegen een te hoge fijnstofwaarde in de regio en of het niet verstandig is om, indien de te verwachten fijnstofwaarden hoger komen te liggen dan de Europese normen of wanneer die fijnstofwaarden nog niet bekend zijn c.q. vastgesteld zijn, in dat geval vooralsnog geen uitvoering te geven aan de projecten die genoemd en bedoeld worden.

Antwoord B&W Horst aan de Maas op "fijnstofalarm"
De brief die aan Gedeputeerde Staten van Limburg is gestuurd, is met een vergelijkbare inhoud gestuurd aan het College van B&W van Horst aan de Maas. En ook van dit college hebben de organisatioes tot nu toe geen schriftelijk antwoord ontvangen. Wel al heeft verantwoordelijk wethouder Litjens in een vergadering met de Dorpsraad aangekondigd dat de gemeente een zogenaamde "nulmeting" gaat uitvoeren. Daarmee wordt gemeten hoe de situatie op dit moment is en op basis daarvan kan vervolgens gekeken worden wat de effecten zijn van de nieuwe plannen op de toestand als de plannen gerealiseerd zijn. Door een vertegenwoordiger van de drie groepen is contact opgenomen met de gemeente, nadat in een overleg met Litjens was gebleken dater nog geen antwoord op de brief was geformuleerd. Toegezegd werd alsnog binnen anderhalve week een schriftelijk antwoord toe te sturen....