Overval in Californië: werkzaamheden al in volle gang

26 maart 2007

Overval in Californië: werkzaamheden al in volle gang

Naar aanleiding van gesprekken met ondernemers in het geplande glastuinbouw projectgebied Californië mag geconcludeerd worden dat er onrust en wantrouwen ontstaan is, mede door het feit dat de gemeente Horst aan de Maas als aandeelhouder van de vennootschap bij het verwerven van gronden twee petten draagt. Boomteeltbedrijf
De SP-fractie is van mening dat er nog zorgvuldiger en intensiever informatieverstrekking en voorlichting dient plaats te vinden. Het kan in de visie van de SP niet zo zijn dat grootschalige projecten voorrang krijgen op de behartiging van belangen van de individuele burgers en bestaande bedrijven en deze zo mogelijk ook nog schaden.

In het gebied zijn maandag 12 maart j.l. brieven verspreid met de mededeling dat woensdag 14 maart gestart zou worden met voorbereidende werkzaamheden, ten behoeve van de projectvestiging Californië. In feite zijn de werkzaamheden al op 13 maart begonnen en zijn er in korte tijd al verscheidene bomen gekapt. De bewoners van dit gebied noemen dit een regelrechte overval en zijn de mening toegedaan dat deze handelwijze is ingegeven om een aanvraag van schorsing voor te zijn. De onrust bij de plaatselijke bedrijven in dit gebied is voor de fractie van de SP aanleiding tot grote zorg. Tegelijkertijd vraagt de fractie nogmaals aandacht voor de positie van boomteeltbedrijf Den Mulder, eveneens gelegen in projectgebied Californië. De heer Den Mulder heeft medio 2005 een rapportage betreffende de gevolgen van de projectvestiging voor zijn bedrijf aangeboden aan het college van Horst aan de Maas.
Hier is in al die tijd geen reactie op gekomen. Na vragen van de SP- fractie is door wethouder Litjens afgelopen jaar tweemaal toegezegd contact op te zullen nemen en de rapportage te bespreken. Dit is volgens de heer Den Mulder tot op heden niet gebeurd.

Dat was aanleiding om een brief op te stellen met vragen aan het college. Zo wil de fractie weten hoe de gemeente als aandeelhouder van voornoemde projectvestiging omgaat met het verwerven van grond in dit projectgebied en of er voldoende rekening gehouden wordt met het belang van de hier al aanwezige bedrijven. Ten aanzien van boomteler Den Mulder wil de SP met name weten of het klopt dat aan Den Mulder toezeggingen zijn gedaan om in de toekomst een gunstige regeling te treffen voor de verplaatsing van het bedrijf en zo ja, welke locatie men daarbij in gedachten heeft.