Goedkoper openbaar vervoer voor ouderen

3 december 2006

Goedkoper openbaar vervoer voor ouderen

Dinsdag 28 november j.l. heeft de gemeenteraad gesproken over de nieuwe regiotaxi. Deeltaxi Noord-LimburgMet ingang van 10 december a.s. zal vervoerder Veolia het stokje van Hermes overnemen en zal de deeltaxi plaats maken voor de regiotaxi. De SP heeft een motie ingediend om ouderen korting te geven op deze regiotaxi.

De regiotaxi speelt een belangrijke rol voor mensen met een WVG-indicatie. Veel mensen met een lichamelijke beperking zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de regiotaxi bij het reizen in de regio. De gemeente heeft de mogelijkheid om mensen tegen een gereduceerd tarief gebruik te laten maken van de regiotaxi. Hierdoor kunnen we mensen in hun mobiliteit stimuleren en beperkingen voor een deel wegnemen.

De SP is van mening dat mobiliteit belangrijk is. Fractievoorzitter Thijs Coppus: ‘Wanneer mensen in staat zijn om er op uit te trekken en mensen te ontmoeten, kan dit positieve gevolgen hebben voor hun sociaal netwerk en uiteindelijk hun welbevinden. Het mooiste voorbeeld hiervan is het initiatief met gratis openbaar vervoer, in Hasselt. De bussen zitten weer vol en veel ouderen die voorheen thuis bleven, gaan er weer op uit. Ook in Nederland en zelfs in onze provincie worden initiatieven met gratis of gereduceerd openbaar vervoer opgezet.’

Om ouderen te stimuleren om gebruik te maken van de regiotaxi heeft de SP een motie ingediend om ook ouderen korting te geven op de regiotaxi. Deze motie werd helaas afgestemd door de andere fracties in de gemeenteraad.

Voor mensen met een WVG-indicatie geldt een gereduceerd tarief. Het gaat hier om vijf zones. De zones die mensen meer reizen moeten tegen een vol tarief worden betaald. De SP heeft er voor gepleit om per individueel geval te bekijken of mensen een tegemoetkoming kunnen krijgen voor de zones die verder worden gereisd. Thijs Coppus: ‘Het gemiddeld aantal zones dat mensen reizen is weliswaar 3 à 4, maar dit geldt niet voor iedereen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld familie die net iets verder woont of bezoeken een therapeut wiens praktijk verder weg ligt. Het mag niet zo zijn dat deze mensen hierdoor op kosten worden gejaagd.’

Op vragen van de SP heeft Wethouder Stas toegezegd om de individuele gevallen te bekijken en het aantal zones zonodig af te stemmen op individuele behoeften. Thijs Coppus: ‘Met deze toezegging kunnen wij leven. Maar als SP zullen we de komende tijd kritisch blijven kijken naar het nieuwe vervoerssysteem. Wanneer WVG’ers in de problemen komen dan moet er gekeken worden of zaken bijgesteld moeten worden. Met de keuze van college en de rest van de raad om 65 plussers geen korting te geven voor de regiotaxi kan de SP niet leven.’

Thijs Coppus: 077-3988100 of horst@sp.nl