SP tegen verkoop kabelbedrijf Essent

6 september 2006

SP tegen verkoop kabelbedrijf Essent

Essent is van plan om haar kabeldivisie te verkopen aan een investeringsmaatschappij. Iedereen heeft met de kabel te maken.
Aangezien de gemeenten in het werkgebied van Essent aandeelhouder zijn, heeft de SP dit tijdens de raadsvergadering van 5 september j.l. aan de orde gesteld.

Thijs Coppus in de gemeenteraad: "We vinden als SP dat het van belang is dat voorzieningen zoals de kabel in gemeenschapshanden blijven. De overheid moet haar zeggenschap behouden over dergelijke nutsvoorzieningen. Door het kabelbedrijf van Essent af te stoten hebben we straks helemaal niets meer te zeggen over de kabel."
Naast de kritiek op het voornemen om de kabel te verkopen had SP-fractievoorzitter Thijs Coppus ook vragen over de koper van het bedrijf. Al eerder is Casema opgekocht door dezelfde investeerder. Hierdoor ontstaat straks een gigantisch kabelbedrijf. De afgelopen weken is er veel te doen geweest over investeringsbedrijven (de durfkapitalisten) die een bedrijf opkopen om het zo snel mogelijk met zoveel mogelijk winst te verkopen.

De SP heeft het college verzocht om het standpunt van de SP over te nemen en dit naar voren te brengen tijdens de aandeelhoudersvergadering van Essent. Wethouder Litjens heeft toegezegd dat hij dit gaat bekijken.

Info via Thijs Coppus: horst@sp.nl