Onderzoek naar alternatief voor knalapparatuur

28 augustus 2006

Onderzoek naar alternatief voor knalapparatuur

Het college van B&W heeft besloten onderzoek te gaan doen naar de mogelijkheid voor agrariërs om netten te gebruiken ter bescherming van gewassen. Als alternatief voor het gebruik van knalapparatuur. Aanleiding voor het nieuwe onderzoek is een rapport over knalapparatuur, opgesteld in opdracht van het bestuur van de SP-afdeling Horst aan de Maas.vogelverschrikker

Het college van B&W van Horst aan de Maas heroverweegt haar beleid voor knalapparatuur. B&W gaan bekijken wat de mogelijkheden en exacte kosten zijn om netten over de velden van fruittelers te gaan spannen. De netten zouden de omstreden knal- en geluidsapparatuur mogelijk kunnen vervangen. In de raadsvergadering van 22 augustus j.l. stond het beleid van het college - ter kennisgeving - op de agenda. De beleidsnotitie werd van de agenda afgehaald omdat het college toch eerst meer achtergrondinformatie wil verzamelen over het gebruik van netten.

De SP-fractie heeft - al in de vorige raadsperiode - het alternatief van netten in plaats van knalapparatuur voorgesteld. Toen wees wethouder Stas dat alternatief nog af. Die afwijzing was reden voor de SP om een uitgebreid rapport te schrijven over de mogelijkheid om gewassen te beschermen met netten. De omslag van het college vindt plaats onder het motto van "voortschrijdend inzicht". De gemeentewoordvoerder in Dagblad De Limburger: "De inhoud van het rapport van de SP is van goed kwaliteit en dus moeten we het serieus overwegen. Het kan zijn dat we daarmee kersvers beleid weer in de prullenbak gooien, maar dat is niet omdat we ons huiswerk slecht hebben gemaakt".
Het alternatieve voorstel van de SP heeft als uitgangspunt dat optimale bescherming van agrarische gewassen bereikt wordt, zonder geluidsoverlast te veroorzaken, waarbij de handhaving van zo eenvoudig mogelijke regels gemakkelijk is toe te passen. In haar rapport onderbouwt de SP haar argumenten vóór het voorstel netten in te zetten in plaats van knalapperatuur.

Het SP-rapport "Handhaving met knaleffecten" (als WORD-document) kunt u hier downloaden.