Conclusie SP in onderzoeksrapport: Afschermnetten beter dan knalapparatuur

28 juli 2006

Conclusie SP in onderzoeksrapport: Afschermnetten beter dan knalapparatuur

In een onderzoeksrapport van de SP Horst aan de Maas met de titel "Handhaving met knaleffecten" (zie bijlage) wordt geconcludeerd dat gewassen beter met netten dan met knalapparatuur beschermd kunnen worden tegen (vraat)schade door vogels. Bescherming met netten heeft, zo blijkt uit het rapport, 100% effect. Knalapparatuur heeft veel minder effect en dat effect wordt op den duur steeds minder. Ook de overlast voor omwonenden wordt door het gebruik van netten maximaal teruggebracht. Reden voor de SP de gemeenteraad van Horst aan de Maas voor te stellen geluidsapparatuur voor het verjagen van vogels te verbieden. Naar de mening van de SP hebben de agrariërs immers een beter alternatief: afschermnetten. Daarmee wordt een ander doel – het terugdringen van regels en bureaucratie – ook een handje geholpen. Er is maar één regel: geen gebruik van geluidsapparatuur. Daarmee wordt handhaving ook een stuk gemakkelijker en aanzienlijk goedkoper.

Commotie
Vorig jaar is veel commotie ontstaan naar aanleiding van geluidsoverlast van allerlei soorten geluidsapparatuur om vogels te verjagen. Vooral omwonenden hadden daar veel overlast van. De overlast die toenmalig wethouder Douven veroorzaakte met zijn bedrijf leidde tot extra commotie. Reden voor de SP B&W te vragen onderzoek te doen naar het handelen van Douven en of er sprake was van belangenverstrengeling. Het college wees dat af. Reden voor de SP zelf onderzoek te gaan doen. In het onderzoeksrapport komt de SP tot de conclusie dat de eerdere twijfels met betrekking tot belangenverstrengeling gegrond zijn en dat op zijn minst vastgesteld mag worden, dat de handhavingsactiviteiten van de gemeente met betrekking tot knalapparatuur weinig effect hebben gehad.

Onderzoek
Naast gegevens over de omvang van de schade voor agrariërs en de overlast voor omwonenden worden in het onderzoeksrapport van de SP verder de effecten van alle middelen om vogels te verjagen ter voorkoming van vraatschade aan gewassen, beschreven. Ook wordt ingegaan op het alternatief voor geluidsapparatuur: afschermnetten. Netten hebben 100% effect. Geluidsapparatuur heeft steeds minder effect hoe langer het gebruikt wordt. Op een gegeven moment kan geluidsapparatuur zelfs vogels aanlokken!

Beleid Horst aan de Maas
Onlangs heeft het college van B&W haar beleid met betrekking tot de verjagingstechnieken definitief vastgesteld. In augustus zal dat beleid ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad. Het door B&W geformuleerde beleid bevat volgens de SP nog veel te veel regels, waar ook nog eens uitzonderingen op gemaakt kunnen worden. En naar de mening van de SP worden vooral de gebruikers van geluidsapparatuur bevoordeeld en omwonenden te weinig beschermd. Reden voor de SP een alternatief beleid voor te stellen aan de gemeenteraad, waarin het verbod op geluidsapparatuur centraal staat.