Wilma Kurvers in reactie op Voorjaarsnota: Geen prestigeprojecten, maar de Horster maat!

20 juni 2006

De komende jaren komt de gemeente Horst aan de Maas voor een aantal belangrijke keuzes te staan: hoe gaan we het centrum van Horst inrichten? En waar en op welke manier gaan we voorzieningen voor ouderen realiseren? Berkele Heem
Daarnaast zullen we moeten beslissen wat er moet gaan gebeuren met de Kasteelse Bossen, hoe we de kleine kernen leefbaar houden en komen we voor de vraag te staan of er in Nederland nog toekomst is voor de landbouw en zullen we richting moeten geven aan de wijze waarop kleinschalige agrarische bedrijven kunnen overleven.

In haar reactie op de Burap, de voorjaarsnota van het college van B&W, stelde raadslid Kurvers dat het nieuwe college niet voor een wezenlijk andere koers kiest ten opzichte van het vorige college. De ideologie van het college is duidelijk: liberaal, weinig overheid, veel markt.

De SP maakt fundamenteel andere keuzes. Burgers moeten meer betrokken worden bij het besluitvormings-proces, het niveau van de sociale voorzieningen moet verder omhoog en kleine ondernemers moeten gestimu-leerd worden in hun bedrijfsvoering of investeren in innovatie. “De afgelopen jaren hebben we gezien”, zo stelde Wilma Kurvers: “hoe het niet moet, denk bijvoorbeeld aan de gang van zaken rond de bibliotheek”. De recente ontwikkelingen rondom de herinrichting van het Horster centrum lijken hetzelfde te laten zien. Pand Kruytzer in het centrum van Horst
Volgens Kurvers is Horst aan de Maas een gemeente die rijk is aan verenigingen en groeperingen. De voorgeno-men tariefsverhoging van de accommodaties heeft hier veel stof doen opwaaien. Het voornemen van het college om de tariefsverhoging af te zwakken, is volgens haar een begin. Het beleid mag er niet op gericht zijn om verenigingen en organisaties uit de accommodaties te jagen. Zij pleit er juist voor dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de voorzieningen die we als gemeente hebben. De SP vindt dat de gemeente met het zwembad een belangrijke voorziening in handen heeft. Vandaar de vraag: “Is het college het met ons eens dat bekeken dient te worden wat we als gemeente met het zwembad willen, hoe er meer gebruik van het zwembad kan worden gemaakt en op welke manier de kosten verder in de hand gehouden kunnen worden?”

Jongeren vormen volgens Wilma Kurvers een belangrijk deel van de basis van de gemeenschap. Dit betekent dat de gemeente goede voorzieningen moeten scheppen en jongeren binnen onze gemeente moeten houden. Zij is dan ook voorstander van een woningbouwbeleid dat is afgestemd op jonge starters. Voorkomen moet worden dat jongeren wegtrekken omdat ze geen geschikte woning kunnen vinden.

De jongerencentra in onze gemeente hebben hun bestaansrecht allang bewezen. Ze verdienen daarom volgens Wilma Kurvers alle ondersteuning. Het mag niet zo zijn dat als gevolg van bezuinigingen uit het verleden jongerencentra in de problemen komen. Een goed jongerenbeleid is beleid dat in nauwe samenwerking met jongeren is ontwikkeld en bestaat uit verschillende facetten die samen een geheel vormen. Zaken als woningbouw voor jongeren, jongerenvoorzieningen en het betrekken van jongeren bij de besluitvorming, kun je niet als aparte zaken zien, stel Kurvers.

Het college streeft er naar om in 2008 te beginnen met de realisatie van Hof te Berkel. De SP vindt het belangrijk om ruim van tevoren te discussiëren over de achterliggende visie. Tot nu toe hebben we alleen nog maar gesproken over de stenen, maar het gaat juist om de mensen die er gaan wonen en daar hun leven gaan leiden.
De SP is er meer voorstander van kleinschalig bouwen voor ouderen, verspreid over de kernen. Ook pleit de SP bij monde van Kurvers voor het opzetten van een ‘welzijnsnetwerk’.

Volgens SP-ster Wilma Kurvers vormen de kleine kernen een belangrijk deel van onze gemeente. Vandaar dat ze er voor pleitte er alles aan te doen om deze kernen leefbaar te houden. Een belangrijk middel hiervoor is het creëren dan wel behouden van voorzieningen.
De SP denkt dat hier een aantal belangrijke kansen voor de toekomst liggen. We moeten nu een besluit nemen om voor de komende tien tot twintig jaar het voorzieningen-niveau in de kleine kernen op peil te houden.

Over de bibliotheek heeft de raad de afgelopen jaren al talloze keren gesproken. Bibliotheek Horst In plaats van te kiezen voor een bestaande locatie zoals het voormalige pand van Albert Heijn aan de Steenstraat heeft de vorige raad helaas in meerderheid gekozen voor de realisatie van een complex aan de Groenewoudstraat. Uit de Burap blijkt dat er nog geen dekking is gevonden voor een aantal onder-delen van het plan. Denk bijvoorbeeld aan de aanleg en inrichting van het buitenterrein, maar ook aan de parkeer-garage. Nog even los van de kosten voor de aanleg van deze garage maakt Wilma Kurvers zich namens de SP-fractie ernstig zorgen over de exploitatie hiervan. Het gaat hier om jaarlijks 65.000 euro waar nog geen dekking voor is gevonden. Vraag van Kurvers: Hoe denkt het college dat allemaal te betalen?

De kleine ondernemers vormen een belangrijke econo-mische pijler van Horst aan de Maas. Hier zit veel werk-gelegenheid, creativiteit en maatschappelijke verant-woordelijkheid. Deze ondernemers bepalen voor een belangrijk deel de identiteit van onze gemeente, denk hierbij aan de winkeliers, de agrariërs, de camping-houders en de zorgboerderijen.
De SP denkt dat de gemeente hier meer de nadruk op moeten leggen als het gaat om financiële steun en praktische ondersteuning. In haar slotwoord stelde Kurvers: “Voorzitter, als SP denken we dat de basis van onze lokale economie niet ligt bij de Floriade, Californië of de Peelbergen. De werkelijke basis ligt bij de mensen: de kleine zelfstandige, de overblijfmoeder, de scholier, de agrariër en de verpleegkundige”.

Verdere informatie: