Stop met het Nieuw Gemengd Bedrijf

19 april 2013

Stop met het Nieuw Gemengd Bedrijf

Onlangs vernietigde de Raad van State de milieuvergunning van het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) in Grubbenvorst. Het NGB moet het grootste landbouwbedrijf van Nederland worden. Ondanks de grote weerstand bij veel inwoners van Horst aan de Maas hebben de gemeente en de provincie de afgelopen jaren alles gedaan om de bouw van de enorme stal mogelijk te maken.
Gezond spelen in Grubbenvorst

Voor de SP is de maat vol. De vernietiging van de milieuvergunning is het zoveelste bewijs dat de plannen voor de megastal in Grubbenvorst niet deugen. Afgelopen raadsvergadering heeft de SP voorgesteld om de steun van de gemeente aan het Nieuw Gemengd Bedrijf te stoppen. De overige partijen in de gemeenteraad waren hier tegen.

SP raadslid Thijs Coppus vindt dit jammer. “Al jarenlang wordt er gesoebat over de bouw van de stal. Zelfs in de Tweede Kamer is er veel ophef over de omvang van de stal. Het vernietigen van de milieuvergunning is een goede gelegenheid om te stoppen met de plannen. Toch wil een ruime meerderheid van de gemeenteraad blijkbaar doorgaan op de ingeslagen weg.”

De SP zal met voorstellen blijven komen om de bouw van het NGB te stoppen. “Dit megabedrijf is slecht voor inwoners en boeren in Horst aan de Maas. Want het gevolg van dit soort megabedrijven is dat de kleine boeren uiteindelijk worden opgeslokt. Wij hopen dat er uiteindelijk een meerderheid in de raad is die het voorstel van de SP om te stoppen met het NGB zal steunen.” Aldus Coppus.