SP: "Voer raadsenquête uit naar debacle Floriade"

18 december 2012

SP: "Voer raadsenquête uit naar debacle Floriade"

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft in de raadsvergadering van 18 december 2012 voorgesteld om een raadsenquête uit te voeren naar het debacle van de Floriade. Onlangs werd via Dagblad de Limburger bekend, dat de Floriade ruim negen miljoen euro verlies heeft geleden. De SP Horst aan de Maas - zo stelde SP-woordvoerder Anthony van Baal - had al voor de start van de Floriade gewaarschuwd voor dit scenario. Daar is toen niets mee gedaan.

In de raadsvergadering kwam eerst wethouder Litjens (CDA), voor Horst aan de Maas verantwoordelijk voor het Floriade-dossier, aan het woord. Hij stelde dat er tot juli 2012 nog geen vulitje aan de lucht was en dat men positieve verwachtingen had met betrekking tot de financiële resultaten van de Floriade. Pas medio september vertoonden zich de eerste zwarte wolkjes. In november werd echter pas de volle omvang duidelijk van het grote verlies. Op een gegeven moment wilden de gemeenten - die samen met de provincie Limburg het meeste geld hebben geïnvesteerd in de Floriade - twee experts inschakelen om de boeken van de Floriade te onderzoeken. De directeur van de Floriade, Beck, weigerde die experts toe te laten. Daarnaast, zo vertelde Litjens, bleek al snel dat de Floriade een BV was, die slechts verantwoording af hoefde te leggen aan de Raad van Commissarissen. De weigering was daarmee gerechtvaardigd. De Raad van Commissarissen op haar beurt moest de Stichting Floriade (waarin de bestuurders van de verschillende gemeenten, de Tuinbouwraad als eigenaar van het "merk" Floriade en de provincie zitting hadden, als aandeelhouders) informeren. Over de rol van de Raad van Commissarissen werd ook een kritische noot gekraakt. Door raadslid Hendriks werd opgemerkt dat die Raad zich gedroeg als het schoothondje van de Floriade BV. Daarbij gevoegd bleek ook nog eens dat de bestuurders in het Stichtingsbestuur daar zaten op persoonlijke titel, dus niet als vertegenwoordigers van de gemeenten. En dat leidde er toe dat ze de gemeenteraden niet mochten informeren over het grote verlies, op straffe van een rechtszaak, die de Floriade BV dan tegen hen zou aanspannen.

De fracties van Essentie, PvdA/PK, D66 en de SP wezen er allen op dat uit de kwestie "lering" getrokken moest worden en wethouder Litjens sloot zich daar bij aan. Gewezen werd ook op het feit dat de door Litjens geschetste "Publiek Private Samenwerking" (PPS)-constructie in dit geval wel heel vreemde effecten had. Feitelijk kwam het er op neer de gemeente wel mochten betalen (met gemeenschapsgeld), maar dat ze verder nauwelijks controle hadden over wat er binnen de Floriade gebeurde.

Door wethouder Litjens en de fracties van Essentie en PvdA/PK - beiden coalitiepartijen - wezen op de posistieve kanten van de Floriade. Met name de zogenaamde "spin off" (de bekendheid die de Floriade de regio gebracht had in de hele wereld en de verdiensten van met name de Horeca in Noord-Limburg) werd geroemd. Henk van Kempen van D66 wees er op dat nog maar eens eerst bewezen moest worden dat die "spin off" ook daadwerkelijk gehaald is en SP-woordvoerder Van Baal sloot zich daar bij aan.

De SP kreeg in de discussie het laatste woord en trok terecht de conclusie dat niet alleen het verlies van ruim negen miljoen euro, maar ook de PPS-constructie onderwerp zouden moeten zijn van een raadsenquête. Een onderzoek - vergelijkbaar met een enquête zoals ook de Tweede Kamer die kan houden en waarbij betrokkenen onder ede ondervraagd kunnen worden - dat de raad (of de verschillende raden) van de gemeente(n) kunnen uitvoeren, om de onderste steen boven te krijgen. Binnenkort wordt besloten of het voorstel van de SP ook uitgvoerd gaat worden.