h

Kamervragen over dienstregeling Maaslijn

11 december 2006

Kamervragen over dienstregeling Maaslijn

VeoliaDe Tweede Kamerfractie van de SP wil de mening weten van de minister van Verkeer en Waterstaat over de dienstregeling van Veolia op de Maaslijn van Roermond - via Venray - naar Nijmegen.

Veolia neemt het traject over van de NS. Tot maart zet de nieuwe vervoerder bussen in, omdat er niet voldoende treinstellen zijn. Eerder uitte de wethouder van Boxmeer al zijn ongenoegen over dat Veolia zijn beloftes niet nakwam. Veolia heeft toegezegd op het treintraject van Roermond, Venray en Boxmeer in de ochtend en avonsspits elk kwartier een trein te laten vertrekken. De SP-fractie wil van demisionair minister van verkeer Karla Peijs weten of zij denkt dat de treinen van Veolia in de toekomst voldoende capaciteit en snelheid hebben om de beloftes waar te maken.

Vragen van de leden Gerkens en Roemer (beide SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de Maaslijn (Ingezonden 8 december 2006):
1. Wat is uw mening over het bericht dat treinreizigers tussen 10 december en 1 maart aanstaande in de spits deels per bus moeten worden vervoerd op de lijn Nijmegen-Roermond door een tekort aan materieel? (De Gelderlander, 24 november 2006).
2. Kunt u aangeven waarom Veolia onvoldoende materieel heeft om deze lijn goed te bedienen? Waarom is dit materieel niet overgenomen bij het winnen van de concessie?
3. Kunt u aangeven of de ingehuurde Wadloper-treinen voldoende capaciteit en snelheid hebben om de geplande dienstregeling goed uit te kunnen voeren?
4. Welke maatregelen gaat u nemen om er samen met de Provincie Limburg voor te zorgen dat de geplande dienstregeling alsnog per 10 december aanstaande uitgevoerd kan worden?
5. Welke maatregelen gaat u nemen om dergelijke problemen bij de overgang van concessies in de toekomst te voorkomen?
6. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?

U bent hier