Succesvol Festival voor Gelijkheid

15 september 2024

Succesvol Festival voor Gelijkheid

Foto: Tobias Lutterberg / SP Horst aan de Maas

Op zaterdag 14 september 2024 organiseerde de SP het kleinschalige Festival voor Gelijkheid op de Koekamp in Den Haag (naast Den Haag Centraal Station). Al om half elf beten de bekende Blue Grass Boogieman de spits af bij het festival dat officieel om elf uur startte.

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas
Vanuit Horst aan de Maas togen een aantal leden gezamenlijk met de trein richting Den Haag, om daar een gezellig festival mee te maken. Met muziek, cabaret, toespraken, workshops en speelruimte voor de kinderen.

Ongelijkheid en vroegpensioen

Op het festivalterrein kwamen verschillende sprekers aan het woord. In de "FNV-tent" ging FNV-voorzitter Tuur Elzinga in op de grote ongelijkheid in Nederland, die al zo'n 30 jaar steeds meer gegroeid is onder regeringen die in de meeste gevallen gedomineerd werden door de VVD. Maar ook bij het nieuwe kabinet, zo blijkt uit de gepresenteerde cijfers, wordt die ongelijkheid - ondanks mooie woorden over bestaanszekerheid in het nieuwe regeringsprogramma - verder in stand gehouden. En ook op andere terreinen gaat het mis door keiharde bezuinigingen op de zorg, het onderwijs en op cultuur. PVV, VVD, NSC en BBB kiezen voor meer ongelijkheid en verdeeldheid. Terwijl Nederland juist solidariteit nodig heeft. Dat wordt in verschillende toonaarden herhaald in het panel, met onder andere SP-Kamerlid Bart van Kent, dat na de toespraak van Tuur Elzinga reageerde op het verhaal over de ongelijkheid én op de acties van onder andere de FNV voor een vroegpensioenregeling.

Wonen
In de SP-tent werd onder leiding van SP-Kamerlid Sandra Beckermann gediscussieerd met een activist uit Groot Britannië, die daar massale acties heeft opgezet tegen huisbazen ("Landlords") en over die acties een boek heeft geschreven met diens ervaringen in die strijd.

Festival

Foto: Wil Janssen / SP Horst aan de Maas
Op het Festival kon je - in de zogenaamde "Solidariteits-straat" - ook allerlei standjes bezoeken van organisaties als FNV, Milieudefensie, Oxfam Novib, De Woonbond, LSVb, Young&United, CNV Jongeren en Jacobin. En natuurlijk ook van de SP.

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas
Ondertussen kon je genieten van een cabaret-optreden van Maaike Dirkje Hop en tegen het einde van het festival van "Los Kamer". Los Kamer, de in Mexico opgerichte band, creëert een uniek geluid door Latijns-Amerikaanse en Balkanritmes te vermengen met jazz, swing, western, klezmer, Romani en traditionele Mexicaanse muziek met elkaar te verbinden in opwindende klanken.

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas
Tussen de bedrijven door boden verschillende tentjes de mogelijkheid om te eten of drankjes te bestellen. En - minstens zo belangrijk - bij te praten met SP-ers en andere activisten uit alle windstreken. Of samen met Jimmy Dijk op de foto te gaan.

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas
Verschillende festivalbezoekers maakten van de gelegenheid gebruik om even een uitstapje te maken naar de demonstatie van Extinction Rebellion, die op zo'n 300 meter van het festivalterrein - op de A12 - plaats vond.

Afsluiting
Het programma van het festival werd afgesloten door toespraken van vertegenwoordigers van FNV (Tuur Elzinga), Oxfam Novib (Lilian Alibux), Milieudefensie (Donald Pols) en Jimmy Dijk.

Foto: SP / SP