Nieuw beleid nodig om dakloosheid onder arbeidsmigranten te voorkomen

1 november 2023

Nieuw beleid nodig om dakloosheid onder arbeidsmigranten te voorkomen

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Op 10 oktober 2023 stuurde de SP Horst aan de Maas een brief aan B&W en de gemeenteraad van Horst aan de Maas naar aanleiding van het noodlottig ongeval aan de Erik de Rodeweg in Sevenum op maandag 2 oktober 2023. Toen werd een jonge Litouwse dakloze arbeidsmigrant, samen met zijn achtergebleven bezittingen, gevonden in een net gemaaid maisveld. Hij bleek overreden door een hakselaar. De SP stelde onder andere de vraag hoe de gemeente het toenemend aantal dakloze arbeidsmigranten beter in beeld kan krijgen. Op 31 oktober 2023 greep de SP het burgerpodium van de gemeenteraad aan om extra aandacht te vragen voor de vragen in de brief.

"Dakloze niet bekend bij huisvesters"
Sebastian Lutterberg (zie foto), voorzitter van de SP Horst aan de Maas, stelde in diens toespraak richitng gemeenteraadsleden: “Wat opvalt bij de nasleep van deze droevige gebeurtenis, is dat huisvesters van arbeidsmigranten aangeven de desbetreffende persoon niet te kennen. Wellicht logisch, want op het moment dat de persoon is ontslagen en zijn huisvesting moet verlaten, telt deze persoon niet meer voor de huisvester. Ook ontbreekt opvang voor deze groep. Alleen bij vorst mogen ze naar de daklozenopvang. Het is sowieso een grote stap voor deze mensen, om direct na ontslag aan te kloppen bij een daklozenopvang. Even daarvoor had de betreffende arbeidsmigrant namelijk nog wél werk, huisvesting en kon hij of zij in eigen onderhoud voorzien. Als dakloze arbeidsmigrant valt je in Nederland tussen wal en schip.” Voor de volledige toespraak zie bijlage.

Ook gemeente treft blaam
Volgens de SP zit een deel van het probleem bij de werkgevers en huisvesters van arbeidsmigranten, maar ook de gemeente Horst aan de Maas treft blaam. SP'er Lutterberg: “Huisvesting is vaak gekoppeld aan werk. De gemeente werkt nog steeds mee aan nieuwe situaties waar deze twee factoren met elkaar verbonden zijn.” Dat de huidige situatie inderdaad onwenselijk is, erkent ook het College van B&W van Horst aan de Maas. “Voor het grootste deel van de ondernemers die ik spreek, telt de arbeidsmigrant wel degelijk. En voor de gemeente al helemaal. Wij nemen dan ook geen genoegen met het uitblijven van antwoorden op de vraag waar de Litouwse arbeidsmigrant, die in Sevenum werd gevonden, heeft gewoond en gewerkt”, reageerde het college bij monde van wethouder Roy Bouten (PvdA). Paul Geurts, voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten stoorde zich aan het feit dat Bouten zijn verhaal begon met het goedpraten van de ondernemerrs in Horst aan de Maas. De meerderheid zou goed omgaan met de arbeidsmigranten. "Vreemd dat hij zich druk maakt over de beeldvorming ten aanzien van de ondernemers. Nu vereist vooral het lot van de arbeidsmigranten 100% aandacht!", aldus Geurts.

Vergunningen intrekken
Bij de gemeente zijn volgens Bouten meerdere locaties binnen de gemeente bekend waar regelmatig dakloze arbeidsmigranten in de buitenlucht overnachten. “We willen daar ook graag over getipt worden door onze inwoners. We voelen ons verantwoordelijk, waar iemand oorspronkelijk ook vandaan mag komen”, aldus Bouten. In de hoop schrijnende situaties in de toekomst vaker te kunnen voorkomen, is er nieuw beleid in de maak waarmee het makkelijker moet worden om sancties op te leggen. Ook op regionaal niveau wordt overlegd om te komen tot beter beleid op dit vlak. “We kennen de voorbeelden waar het niet goed geregeld is. Waar paspoorten worden ingenomen en waar arbeidsmigranten niet naar een arts kunnen. Daar willen we hard in kunnen grijpen. Wat mij betreft wordt de mogelijkheid om vergunningen in te trekken onderdeel van het nieuwe beleid.” Maar een stop op arbeidsmigratie, waar de SP op aandringt, ziet wethouder Bouten niet zitten. Volgens hem zou dat geen oplossing bieden voor de problemen, die hij overigens wél zegt te (h)erkennen. Geurts: "Bouten wil slechts pleisters plakken. Het moet gaan om echte oplossingen en dat kan alleen als je ook echt de regie hebt over arbeidsmigratie en dat niet overlaat aan ondernemers, die arbeidsmigratie als verdienmodel zien".