Oud-Horstenaar Thijs Coppus op kandidatenlijst SP voor Tweede Kamer

1 september 2023

Oud-Horstenaar Thijs Coppus op kandidatenlijst SP voor Tweede Kamer

Foto: Thijs Coppus / Thijs Coppus

Oud-Horstenaar Thijs Coppus heeft zich voor de SP kandidaat gesteld voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Coppus, op dit moment woonachtig in Leiden, was eerder raadslid en fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas en Statenlid en fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten van Limburg. Op 16 december 2014 beëindigde Coppus zijn raadslidmaatschap in Horst aan de Maas. Hij komt nu op plaats 21 van de SP-kandidatenlijst te staan. Het bestuur van de SP Horst aan de Maas stelt op de komende Algemene Leden Vergadering op 6 september voor de kandidatuur van Thijs Coppus te ondersteunen.

In de top van de SP-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen staan vooral ervaren politici. Allereerst natuurlijk Lilian Marijnissen als lijsttrekker. Na haar komen op de plaatsen twee tot en met vijf de zittende Kamerleden Sandra Beckerman, Bart van Kent, Jimmy Dijk en Michiel van Nispen. Hoogste nieuwkomer is Sarah Dobbe, nu voorlichter van de Kamerfractie en gemeenteraadslid in Arnhem. Zij staat op de zesde plaats. Zevende is Kamerlid Nicole Temmink, acht Mathijs ten Broeke, medewerker van de Woonbond en voormalig fractievoorzitter in Zutphen, negen Kamerlid Jasper van Dijk en tien Bastiaan Meijer, voorzitter van de SP-jongeren en medewerker van de Kamerfractie van de SP.

Jorge Wolters Gregório is de eerste Limburger op de conceptkandidatenlijst van de SP voor de Tweede Kamerverkiezingen van november. De 41-jarige Roermondenaar staat op de twaalfde plek. Hij is momenteel gemeenteraadslid en fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten van Limburg. Bij de Statenverkiezingen van afgelopen voorjaar was hij lijsttrekker. De Roermondenaar maakt sinds 2019 deel uit van Provinciale Staten, in 2022 werd hij als enige SP’er gekozen in de gemeenteraad van zijn woonplaats.

Leijten lijstduwer
Op de lijst staan verder onder meer de namen van Kristie Rongen (plek 29) en Janet Ramesar (40). Zij zijn beiden slachtoffer van de toeslagenaffaire en voeren actie voor een oplossing. Renske Leijten, die een grote rol heeft gespeeld in het blootleggen van deze affaire en die vorige maand na zeventien jaar afscheid nam van de Kamer, staat als lijstduwer op de vijftigste plaats van de lijst.

De kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma worden door de leden van de SP Horst aan de Maas op woensdag 6 september besporken en op zaterdag 23 september stelt het congres de lijst definitief vast.