Actie Bij Albert Heijn Horst tegen woekerwinsten en vóór prijsstop op boodschappen

11 juni 2023

Foto: Gerard Timmermans / SP Horst aan de Maas

Op 19 mei 2023 gingen SP-vrijwilligers in Horst deur-aan-deur om te onderzoeken van welke hoge kosten mensen het grootste probleem ervaren. Tweederde deel van de mensen die bezocht zijn maken zich (heel) grote zorgen over de stijgende kosten van de boodschappen en zo'n 57% van de mensen maakt zich (heel) grote zorgen over de kosten van de zorg (m.n. premie zorgverzekeringen) en voor 40% van de mensen geldt dat (ook) voor de energiekosten. Landelijk bleken ook de meeste zorgen te leven met betrekking tot de dure boodschappen. Reden om de acties van de SP tegen de inflatie speciaal te richten op de supermarkten onder het motto: "Laten we de woekerwinsten terughalen en de prijzen verlagen!".

Foto: SP / SP
Zaterdag 10 juni startte in heel Nederland de "terughaalactie" en dus ook in Horst, bij het filiaal van Albert Heijn. Speciaal bij Albert Heijn, omdat deze supermarkt net als andere supermarkten zoals de Jumbo woekerwinsten maken door de prijzen te verhogen. Veel mensen waren het eens met de actie en binnen een uur ondersteunden 46 mensen vol overtuiging de oproep om de prijsverhogingen te stoppen. De franchisehouder van het Horster Albert Heijn-filiaal was het niet zo eens met de actie en wilde de SP-vrijwilligers wegsturen. Naar zijn mening werden door de actie van de SP de belangen van hem als lokale ondernemer geschaad. Paul Geurts legde hem uit dat de actie niet gericht was tegen hem, maar tegen de woekerwinsten van Albert Heijn. Geurts riep de ondernemer op zelf in actie te komen tégen het prijsbeleid van Albert Heijn om op die manier zijn klanten te ondersteunen.

Onder het kabinet Rutte/Kaag zijn de kosten alleen maar gestegen. Terwijl grote bedrijven woekerwinsten maken. Steeds meer mensen kunnen de kosten voor het dagelijks levensonderhoud niet meer opbrengen. Niet alleen de boodschappen, maar ook de zorg, energie, wonen en Openbaar Vervoer zijn veel duurder geworden. Onze samenleving en voorzieningen zijn door de politiek van Rutte jarenlang afgebroken. Dat moet gestopt worden. Vandaar de acties, nu bij Albert Heijn. Op  zaterdag 16 september organiseert de SP daarom het "PrinsjesdagProtest", vier dagen voor Prinsjesdag, hét moment om op te komen voor Nederland!

Lees hier meer over de "terughaalactie" en hier meer over het "PrinsjesdagProtest".