SP pleit voor behoud oude boerderij D'n Crouwel in Sevenum

2 mei 2023

SP pleit voor behoud oude boerderij D'n Crouwel in Sevenum

Foto: PB / SP Horst aan de Maas

De gemeente Horst aan de Maas heeft plannen om in Sevenum nieuwe woningen te bouwen aan de Krouwelstraat, waar de oude boerderij Krouwelstraat 4 (D’n Crouwel) staat. De SP Horst aan de Maas heeft – aansluitend bij omwonenden - een brief (zie bijlage) geschreven naar het gemeentebestuur, waar in de SP B&W en de gemeenteraad oproept deze historisch zeer belangrijke boerderij te bewaren voor Sevenum, voor de Sevenumse geschiedenis én voor het nageslacht!

De boerderij staat niet op de gemeentelijke monumentenlijst maar is volgens de SP wél het behouden waard. Daarbij wijst ze op de mening van de omwonenden die stellen dat zonder de oude bebouwing van de familie Verstegen de prachtige Krouwelstraat zijn oude glorie voorgoed verliest. De SP wijst er in haar brief op het feit dat de gemeente onder verscherpt toezicht staat vanuit de provincie als het gaat over de wijze waarop zij haar wettelijke taak uitvoert bij het (waar-)borgen en het behouden van het cultureel erfgoed binnen de gemeente. Te veel en te vaak spelen geld en economische motieven de overhand, boven culturele en historische waarden! Reden voor de SP om ook aan de bel te trekken bij B&W en de gemeenteraad.

In haar brief vraagt de SP wat de reden is voor de gemeente om Krouwelstraat 4 niet te willen behouden voor de toekomst en waarom de gemeente niet kijkt naar mogelijkheden om dit historische pand te behouden. Bijvoorbeeld door hier ook meerdere wooneenheden in te (laten) realiseren, zoals bij Steinhagen is gebeurd en waarvan in het KRO-NCRV-programma BinnensteBuiten onlangs verslag werd gedaan. De SP vraagt aan het gemeentebestuur met de buurt in gesprek te gaan om samen met de buurt te bekijken hoe Krouwelstraat 4 behouden kan blijven en hoe de plannen voor nieuwbouw daarbij aangepast kunnen worden.