Politiek Café SP in Trapperie De Werkplats in Sevenum

13 maart 2023

Politiek Café SP in Trapperie De Werkplats in Sevenum

Foto: SP / SP

Zaterdag 11 maart 2023 organiseerde de SP - in het kader van de verkieizngen voor Provinciale Staten van LImburg een Politiek Café in Trapperie De Werkplats in Sevenum. Paul Geurts, voorzitter van de SP Horst aan de Maas, Jorge Wolters Gregório, SP-lijsttrekker bij de Statenverkiezingen en Lilian Marijnissen, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer gingen in gesprek met een gezellig café, vol met mensen, over arbeidsmigratie. Dat mede naar aanleiding van de actie die de SP 's morgens voerde bij Vida XL.

Foto: SP / SP
Als eerste kreeg Paul Geurts het woord. Hij vertelde dat de SP in Horst aan de Maas al vanaf de jaren '90 van de vorige eeuw actief was met betrekking tot de problemen die voortkomen uit het ronselen van goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa. Toen waren er mistoestanden en nu zijn die er nog steeds. Als voorbeeld wijst hij op de plannen van Vida XL. Die gaan op Greenport - tegen de grens met Horst aan de Maas - 600 arbeidsmigranten huisvesten in wat zij noemen een "logiesverblijf". De enige reden dat zij dat een "logiesverblijf" noemen is dat zij dan niet aan allerlei eisen m.b.t. duurzaamheid, veiligheid en gezondheid hoeven te houden.Geurts wijst er op dat de provincie onderzoek heeft gedaan naar de toekomstige groei aan arbeidsmigrabten die hier naar toe gehaald worden. Daaruit blijkt dat over zo'n vijf jaar 25% van de bevolking bestaat uit arbeidsmigraten... SP-er Geurts, die ook voorzitter is van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten, vertelde dat de werkgroep vaker met de gemeente Horst aan de Maas om tafel zit en daarin ook al veel heeft bereikt. Maar de afspraken die gemaakt worden en ook terugkomen in regelingen die de gemeente treft vormen tot nu toe in de praktijk nog een papieren werkelijkheid. Ook zegt B&W dat het aantal arbeidsmigranten teruggedrongen  moet worden. Maar het blijft voorlopig nog bij woorden.

Foto: SP / SP
Jorge Wolters Gregório kon vervolgens in zijn verhaal vertellen wat vanuit de fractie van de SP in Provinciale Staten van Limburg is gedaan de afgelopen jaren. Hij vertelde dat de fractievoorzitter van de SP in de Staten, Marc van Caldenberg, in de Staten in discussies over arbeidsmigranten kon verwijzen naar diens bezoeken aan Horst aan de Maas, waarbij hij inzicht kreeg over de situatie van arbeidsmigranten door met de mensen in gesprek te gaan.

Foto: SP / SP
Lilian Marijnissen vertelde dat zij in Sevenum voor haar met carnaval legendarische feest heeft gevierd. Samen met haar Sevenumse vriendin. Zij was toen onder andere ook in "Kefee Toetje" (de voorloper van De Trapperie). Maar al snel ging Lilian in op de actie voorafgaande aan het Politiek Café bij Vida XL gevoerd was. Daarbij vertelde ze dat ze in den lande bilboards had zien staan van grote bedrijven en uitzendbureaus (de grootverdieners die goedkope arbeidsmigranten naar Nederland halen) met als slogan "Het eerlijke verhaal" over arbeidsmigran-ten. Zonder arbeidsmigranten zou Nederland pakketjes niet meer thuis bezorg kunnen krijgen, aldus "het eerlijke verhaal"... Maar dat verhaal klopt niet volgens Lilian. Het is logisch dat eigenaren van bedrijven als Vida XL, die schittert in de Quote 500, de mensen wijs proberen te maken dat we niet zonder arbeidsmigranten kunnen. terwijl er nog heel veel mensen tegen hun zin langs de kant staan. En de politiek in Den Haag trapt daar in. Zij kennen de praktijk niet en gaan mee in het verhaal van de uitbuiters. De SP pleit in Den Haag al langere tijd voor een tijdelijke stop van arbeidsmigratie en vervolgens een betere reguliering van arbeidsmigratie. De politiek zou veel mer prioriteit moeten geven aan het bouwen van betaalbare huizen, maar Den Haag luistert nauwelijks. Het valt Lilian in de Tweede Kamer op dat partijen als de PVP, BVNL, FvD en Ja21 de mond vol hebben over het terugdringen van "migratie", waarmee ze vooral doelen op de opvang van vluchtelingen voor oorlog en onderdrukking, maar als het om arbeidsmigratie gaat staan ze ineens voorop om die arbeidsmigranten welkom te heten. Terwijl het vooral de grote toestroom van arbeidsmigran-ten is, die - bijvoorbeeld in Horst aan de Maas - er voor zorgt dat er lange wachtlijsten zijn voor sociale huurwoningen! Lilian Marijnissen beëindigt haar verhaal met een oproep aan alle aanwezigen woensdag 15 maart op de SP te stemmen. Die oproep valt duidelijk op vruchtbare aarde, op het applaus afgaande.