Actie SP tegen bouw 'blokkendozen' en massale huisvesting arbeidsmigranten

13 maart 2023

Actie SP tegen bouw 'blokkendozen' en massale huisvesting arbeidsmigranten

Foto: SP / SP

Zaterdag 11 maart 2023 voerde de SP actie nabij het distributie-centrum van Vida XL in Venlo, op de grens met Horst aan de Maas. Vida XL wil daar een nieuw distributiecentrum bouwen en huisvesting realiseren voor 600 arbeidsmigranten. Pal onder een windturbine waar normaal gesproken geen woningen onder mogen staan. Daarnaast wordt er een parkeerplaats gerealiseerd voor buitenlandse chauffeurs van Vida XL, die daar in hun vrachtwagens in de weekenden moeten overnachten. Tegen het rijtijdenbesluit in! Alle reden om met de buurtbewoners samen tegen de komst van dat nieuwe distributie-centrum en de huisvesting van arbeidsmigranten actie te voeren. Ondersteund door Lilian Marijnissen, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer en Jorge Wolter Gregorio, de lijsttrekker van de SP voor de Statenverkiezingen in Limburg.

Bij het bouwterrein van Vida XL werd een protestbord onthult door Jorge Wolter Gregorio en Paul Geurts (voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten Horst aan de Maas). Lilian Marijnissen hield een korte toespraak: "Hier in Venlo en Horst aan de Maas zijn de gevolgen van ongereguleerde arbeidsmigratie groot". Ze pleitte er voor dat er geen nieuwe distributiecentra worden gebouw, maar betaalbare woningen. Lilian: "De gevolgen voor inwoners bij de komst van zulke grote centra is groot. Daarom is een tijdelijke stop op economische arbeidsmigratie nodig. Voor bedrijven die verdienen over de rug van kwetsbare arbeidsmigranten is er blijkbaar ruimte genoeg, terwijl de levens van vele mensen stilstaan vanwege het tekort aan betaalbare en fatsoenlijke huizen. Dat moet en kan anders".

Foto: SP / SP
Na de actie nabij het bouwterrein van Vida XL togen de actievoerders met de bus naar Sevenum, waar Lilian Marijnissen samen met de andere SP-ers in gesprek ging met de inwoners van Sevenum. Gesproken werd over de gevolgen van de massale huisvesting van arbeidsmigranten nabij Sevenum en natuurlijk ook over de verkiezingen.

Foto: SP / SP
De mensen aan de deur lieten merken dat ze het eens waren met de actie van de SP tegen de komst van  meer distributiecentra op Greenport, nabij Sevenum. En velen waren het ook hartgrondig eens met de SP dat er op z'n minst een tijdelijke stop moet komen op arbeidsmigratie en dat na die stop arbeidsmigratie veel beter gereguleerd dient te worden.

Fotoreportage actie bij Vida XL en bezoek aan mensen in Sevenum:

Foto: Ilse Hagens / SP Horst aan de Maas

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas