B&W Horst aan de Maas maakt geen bezwaar tegen komst Vida XL

9 februari 2023

B&W Horst aan de Maas maakt geen bezwaar tegen komst Vida XL

Het College van B&W van de gemeente Horst aan de Maas gaat geen bezwaar maken tegen de vestiging van Vida XL in Venlo, aan de grens met Horst aan de Maas. Daarmee wijst B&W het verzoek af van de SP om wél bezwaar te maken. De SP Horst aan de Maas heeft dat verzoek ingediend, omdat naast de vestigig van wéér een blokkendoos onder andere ook 600 arbeidsmigranten worden gehuisvest. En dat in een gebied waar binnen een straal van zo'n drie kilometer al duizenden arbeidsmigranten gehuisvest zijn (of worden)!

Het verzoek van de SP aan B&W aan het gemeentebestuur van Horst aan de Maas is 27 december 2022 verstuurd. Pas op 7 februari 2023 kwam het afwijzende antwoord. B&W laat de SP in haar brief weten dat ze geen bezwaar wil maken tegen de komst van Vida XL. Wel is het college in overleg met de buurgemeenten Venlo, Venray en Peel & Maas, om in de toekomst geen 'blokkendozen' meer toe te staan, maar binnen het bedrijventerrein van Greenport lokale/regionale kleinschalige bedrijvigheid op te zetten, waarbij minder inzet van arbeidsmigranten nodig zou zijn. "Maar", zo stelt het Horster gemeentebestuur, "de behoefte aan kwalitatief goede voorzieningen voor arbeidsmigranten voor nu al aanwezige of vergunde bedrijven is nog niet ingevuld". Er zou nog steeds een tekort zijn aan fatsoenlijke huisvesting. "Wij vinden het belangrijk dat de gemeente Venlo, net als de gemeente Horst aan de Maas, haar verantwoordelijkheid neemt om zorg te dragen voor kwantitatief en kwalitatief voldoende goede huisvesting voor de arbeidsmigranten die werken in onze regio". Paul Geurts, voorzitter van de SP Horst aan de Maas over dat argument: "Natuurlijk moeten arbeidsmigranten goed gehuisvest worden. Maar de massaliteit overschrijdt inmiddels alle grenzen. Het is toch schrijnend dat voor de bedrijven die zich hier gaan vestigen, steeds snel geregeld wordt dat hun buitenlandse werknemers wel gehuisvest worden, maar dat het woningtekort (goede en betaalbare sociale huurwoningen) in de regio al vele jaren voort blijft duren, zonder een écht perspectief op verbetering!"

B&W geven in hun brief aan dat zij verwachten dat er nog veel meer arbeidsmigranten naar de regio komen om te werken in de zorg, de bouw, de techniek en de vrijetijdseconomie. Daarbij hoopt het college dat de andere gemeenten in de regio de verantwoordelijkheid nemen om voldoende kwalitatief goede huisvesting te realiseren, waarbij getracht wordt de lusten en lasten evenredig te verdelen in de regio.

De laatste zin in het antwoord van B&W aan de SP luidt: "Natuurlijk hebben wij oog voor de burgers en belangengroepen in de buurten en dorpen rondom plekken waar arbeidsmigranten gehuisvest worden en blijven wij in gesprek over maatregelen ter behoud van het woon- en leefklimaat". SP-afdelingsvoorzitter Paul Geurts zet daar een groot vraagteken bij: "Inderdaad, al jaren is het college van B&W van Horst aan de Maas in gesprek met de buurten en burgers en ook met de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten, maar ondertussen stoomt ze gewoon door en blijft het aantal gehuisveste arbeidsmigranten maar toenemen. Dat leidt tot een steeds groter wantrouwen in de buurten jegens de verantwoordelijke bestuurders". Dat blijkt ook wel uit het grote aantal bezwaarmakers tegen de komst van Vida XL met een wooncomplex met tien gebouwen van vier tot zes etages hoog voor zeshonderd arbeidsmigranten. Het gaat om vierentwintig bezwaarmakers in totaal, waaronder de SP Venlo en Horst aan de Maas en de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten. Bij de reactie van de gemeente Venlo op deze ingediende bezwaren valt op dat al vóór de zitting van een onafhankelijke bezwarencommissie door de gemeente gekeken wordt óf de bezwaarmakers wel "ontvankelijk" zijn, dat wil zeggen: belanghebbenden in plaats van die beoordeling over te laten aan die onafhankelijke commissie.