50 jaar SP

23 oktober 2022

50 jaar SP

Foto: SP / SP

Zaterdag 22 oktober 2022 vierde de SP haar vijftigjarig bestaan. Oók de SP in Horst aan de Maas vierde mee. Een aantal leden verzamelden zich om samen te lunchen en tegelijkertijd te kijken naar de livestream vanuit het hoofdkantoor van de SP in Amersfoort.

Het vijftigjarig jubileum betekent dat de SP al vijftig jaar actief is voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Bekijk hier hoe dat eruit ziet. In de studie van De Moed, in het hoofdkantoor van de SP in Amersfoort werden SP-coryfeeën Remi Poppe en Agnes Kant geïnterviewd over die 50 jaar SP. Dat interview is hieronder te zien:

Op deze feestelijke dag werd natuurlijk ook aandacht besteed aan de toekomst van de SP en Nederland. Voormalig SP-Kamerlid Ronald van Raak presenteerde het concept van het geactualiseerde beginselprogramma ‘Heel de mens’ van de SP. Een optimistisch en hoopvol verhaal voor een tijd die gaat komen na het neoliberalisme. "Onze tijd". Ronald van Raak: "Een tijd waarin de mens boven de markt gaat. Een tijd waarin de economie niet slechts voor de enkeling werkt, maar voor ons allemaal. Een tijd waarin we de zeggenschap terugpakken over dat wat van ons allemaal is. Het kapitalisme brengt ons van crisis naar crisis. Kortetermijnwinst voor enkelen gaat boven het welzijn van alle mensen, dieren en onze aarde en vergroot de tweedeling. De moraal van het kapitaal heeft ook de gemeenschapszin en het vertrouwen van mensen in elkaar aangetast. Maar een andere wereld is mogelijk. De economie moet ten dienste staan van mensen in plaats van andersom. Een drastische democratisering van de samenleving geeft ons zeggenschap over de toekomst. De toenemende tweedeling is geen natuurwet, maar kan aangepakt worden met andere politieke keuzes. In plaats van ieder voor zich, organiseren we solidariteit".

Een interview met Lilian Marijnissen over de toekomst kon niet ontbreken.. Zij ging in op de democratische omwenteling in de maatschappij die volgens de SP nodig om een maatschappij te krijgen waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit gewaarborgd worden.. Volgens het conceptbeginselprogramma "Heel de Mens" zijn door marktwerking gemeenschappelijke voorzieningen in handen gekomen van op winst beluste bedrijven en is de democratische zeggenschap verdwenen. Niet langer markten, maar mensen moeten het voor het zeggen. Partijleider Marijnissen sloot zich aan bij de oproep tot democratisering. "Misschien is het beeld van onze partij dat de overheid de oplossing voor alles is, terwijl wij meer geloven in democratiseren van in elk geval de publieke zaak. Dat is de enige manier om het cynisme van veel mensen te doorbreken." Te veel politici geloofden in de "neoliberale belofte dat de vrije markt zou leiden tot vrijere samenlevingen". Steeds duidelijker wordt dat dat niet klopt. Daar hoeven we alleen al naar de huidige energiecrisis te kijken. De stelling van de SP is dan ook: "Wat niet failliet mag gaan, hoort niet op de markt!" en dat dat geldt voor alle publieke voorzieningen. Ook energie dus, vindt de SP. De partij is onlangs een petitie gestart om energie te nationaliseren. "Omdat onze energievoorziening is geprivatiseerd, hebben we er nu niets meer over te zeggen. Commerciële bedrijven verhogen onze energierekeningen en worden lachend rijk, terwijl wij in de kou zitten", zegt de SP in de petitie.

In Amersfoort zei Marijnissen - daar naar gevraagd door interviewer Coen Verbraak - dat ze wel met andere partijen wil samenwerken, maar ze voelt er niets voor om zich aan te sluiten bij het blok van PvdA en GroenLinks. De SP heeft nu 9 zetels in de Tweede Kamer en is daarmee de tweede oppositiepartij van de Tweede Kamer. Groter dan PvdA en Groen Links! Al vijftig jaar is de SP op straat te vinden. Dat onderscheid de SP óók van die andere linkse partijen. Ook op de dag van de viering van het 50-jarig bestaan van de partij. Door heel het land gingen SP'ers de straat op met de volkspetitie om de energie te nationaliseren. Ook de SP Horst aan de Maas gaat de komende tijd actie voeren om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen onder de petitie. Heb jij al getekend op sp.nl/volkspetitie!