Ledendag SP Horst aan de Maas

22 mei 2022

Ledendag SP Horst aan de Maas

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Op zaterdag 21 mei 2022 kregen leden van de SP Horst aan de Maas de gelegenheid om nader kennis te maken met twee musea binnen de gemeentegrenzen die allebei door vrijwilligers worden gerund. Directe aanleiding was het dertigjarig bestaan van de afdeling in Horst aan de Maas.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
De eerste stop werd gemaakt bij de Museum De Kantfabriek in Horst. Daar werden de SP-leden ontvangen met koffie en Limburgse vlaai. Tineke Geurts, één van de vrijwilligers van Museum De Kantfabriek, vertelde enthousiast over waar De Kantfabriek voor staat. In de Kantfabriek probeert men de geschiedenis van textiel- en handwerktechnieken te behouden en te documenteren. Bij de oprichting van Museum De Kantfabriek was Agnes Kant, de toenmalig fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, één van de leden van het comité van aanbeveling. En de SP Horst aan de Maas heeft zich met name in  de gemeenteraad sterk gemaakt voor behoud van de kantfabriek en de oprichting van een museum in het pand van de Kantfabriek (lees hier het artikel over de inzet van de SP).

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
In het museum is momenteel de expositie 'Langs geborduurde wegen' te zien. Via een kort filmpje gaf onze gids meer informatie over de fraaie, veelal van katoen en/of zijde gemaakte, kleding die in het zuidwesten van China wordt gedragen. De rondleiding bracht de SP-leden daarna eerst langs de oude machines die nog steeds werken, geregeld aangezet worden en dus ook onderhouden moeten worden.
Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Daarna waren de pronkstukken uit de expositie aan de beurt. Ongelooflijk met wat voor precisie en geduld de stiksels, kleine lapjes en kraaltjes verwerkt worden in de kleding. Ben je nog niet naar de expositie geweest? Geen nood, je kunt er nog tot en met december van dit jaar van genieten!

Aansluitend ging de SP-karavaan naar America om daar het Peelmuseum te bezoeken. Er stond een lekkere lunch voor ons klaar. Tijdens de lunch memoreerde Paul Geurts, voorzitter van de SP Horst aan de Maas, het dertigjarig bestaan van de afdeling. Hij vertelde dat de SP

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
al in 1973 volop actief was in de toenmalige gemeente Horst en onder andere massale protesten organiseerde tegen de opheffing van het ziekenhuis. In 1990 werd definitief een afdeling opgericht en kort daarna werd de SP ook verkozen in de gemeenteraad. In 2020 zou het dertigjarig jubileum gevierd worden, maar Corona gooide roet in het eten. "Vandaag halen we dat in", aldus Geurts.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Na de lunch was het woord aan de voorzitter van de Stichting Peelmuseum America, Frans Steeghs, één van de vele vrijwilligers van het eerste uur, die er ook al bij was toen in 2000 plannen gemaakt werden voor het behoud van de gebouwtjes aan de Griendtsveenseweg. Het duurde 8 jaar vóórdat de museumdeuren geopend konden worden. Maar ze mogen trots zijn op wat ze bereikt hebben: een feest van herkenning voor de wat ouderen en een bron van informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in het vroegere leven in een veengebied onder vaak barre omstandigheden. Zo zijn er veel huishoudelijke voorwerpen en landbouwmachines en -gereedschappen, een nostalgisch winkeltje, een groot meubelstuk van de kapper tevens sigarenverkoper (vaak sigaarrokend als hij zijn klanten knipte) uit America en natuurlijk heel veel verhalen. Het museum is doorgaans op zondag- en woensdagmiddag geopend. Van harte aanbevolen!

De leden die meededen aan deze Ledendag kijken terug op een gezellige en informatieve dag!