SP : Heb je ons gemist? Word lid!

17 maart 2022

SP : Heb je ons gemist? Word lid!

Foto: Michael Van Rengs / SP Horst aan de Maas

16 maart 2022 vonden de verkiezingen plaats voor de gemeenteraad van Horst aan de Maas. De SP stond niet op het kiesbiljet. Maar blijft actief. Dat kan nog beter als meer mensen lid worden. Daarom heeft de SP na de sluiting van de stembussen banners geplakt op de verkiezingsborden met de oproep lid te worden.

En vanaf begin april start de afdeling met een ledenwerfcampagne in heel Horst aan de Maas om de gelederen te versterken. Dat biedt een nog sterkere basis om samen mét en voor burgers van Horst aan de Maas aan de slag te blijven. En vandaaruit kunnen we meteen werken aan de werving van kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Het doel daarbij is om te komen tot een sociale gemeente, die burgers als uitgangspunt neemt en die rekening houdt met iedereen, dus ook met kwetsbare mensen, mensen die in een gezonde omgeving willen wonen, mensen die een eerlijke boterham willen verdienen en mensen die hun kinderen veilig op willen voeden.

De SP blijft knokken om de groeiende tweedeling tegen te gaan. Daar is nog veel werk in te verzetten. Graag had de SP de strijd voor een rechtvaardige samenleving ook doorgezet in de gemeenteraad. Om te zorgen dat iedere burger in Horst aan de Maas dezelfde kansen krijgt, omdat het niet uit mag maken waar je wieg heeft gestaan en of je ouders een lage opleiding en laag inkomen hebben.

Zorgen zijn er nog steeds over de jeugdzorg. De financiering is nog steeds een "zorgenkindje". Vooral als gevolg van de bezuinigingen van de rijksoverheid op het gemeentelijk budget. Bij de decentralisatie van en de daarmee gepaard gaande bezuiniging op de jeugdzorg heeft de SP bij invoering in 2015 al gewaarschuwd. Maar het toenmalige gemeentebestuur vond het fantastisch dat er gedecentraliseerd werd en sloot de ogen voor de gelijktijdige bezuinigingen. Niet alleen bij de Jeugdzorg, maar óók bij de Wmo.

Een positief punt is ook te melden. De zorgbuurthuizen lijken te gaan komen. Misschien nog niet in elke kern, maar in bijvoorbeeld Meerlo wordt een begin gemaakt. De SP heeft daartoe het initiatief genomen en de partij zal blijven pleiten voor meer initiatieven.

Ook dankzij de SP is er meer aandacht voor de leefbaarheid. Vooral in de sociale huurbuurten staat die onder druk omdat er steeds meer mensen met verschillende achtergronden komen te wonen als de oorspronkelijke bewoners vertrekken. Elkaars taal niet spreken zorgt voor minder samenhang in een buurt.

We blijven ook de komende jaren strijden voor meer sociale huurwoningen. De komende vijf jaar zullen er driehonderd sociale huurwoningen (30% van het totaal) bijkomen. Meer dan ooit. Maar of het genoeg is? Waarschijnlijk niet. Daarom blijven we – nu buiten de gemeenteraad – strijden voor een beter volkshuisvestingsbeleid.

Met de huidige hoge energieprijzen is klimaatrechtvaardigheid één van de belangrijkste thema’s voor de SP. Zorgen dat iedereen mee kan doen aan de overgang van fossiele brandstoffen, zoals aardgas en benzine naar groene energie/elektriciteit zien wij als een kerntaak van de gemeente. Ook daar blijven we ons de komende jaren hard voor maken.

Kortom: U hoeft de SP niet te missen. De SP blijft actief en bereikbaar voor iedereen die de SP nodig heeft. En mensen die hun stem willen laten horen buiten de verkiezingsdag en actief willen worden om Horst aan de Maas beter te maken, kunnen dat bij de SP ook ná de verkiezingen doen. Door lid te worden van de SP. Doe mee, word lid!