Motie om minima snel te steunen aangenomen door gemeeenteraad Horst aan de Maas

10 maart 2022

Motie om minima snel te steunen aangenomen door gemeeenteraad Horst aan de Maas

Foto: SP / SP

Waar een motie van de SP in de Tweede Kamer om de minima in Nederland extra te steunen in verband met de hoge energieprijzen het niet haalde, kreeg een motie van de SP wél raadsbrede steun in de raadsvergadering van 10 maart 2022. De motie (zie bijlage) riep het College van B&W op binnen vijf dagen een bedrag van € 200 uit te keren aan de minima.

De laatste tijd zijn de energieprijzen extreem gestegen, niet in de laatste plaats omdat Rusland Oekraïne is binnengevallen. Dat betekent dat zeker de inwoners met een bijstandsuitkering - maar ook anderen die meoten leven op een bestaansdminimum - direct getroffen worden. Een belangrijk deel van de minima (onder andere de bijstandsgerechtigden) zijn bij de gemeente in beeld. Het Rijk heeft weliswaar € 200 euro in het vooruitzicht gesteld voor huishoudens met een laag inkomen, maar heeft dit nog niet uitgekeerd. Daardoor kunnen zij direct in financiële problemen komen. Wat de SP betreft mogen deze inwoners niet langer in de kou blijven staan en moeten ze per direct geholpen worden.

Daarom pleitte de SP samen met Essentie, PvdA en Perspectief er voor dat op basis van de toezegging vanuit het Rijk de gemeente nu al een voorschot uitkeert. De SP wilde dat inwoners waarvan het inkomen gelijk of lager is dan 130% van het wettelijk minimumloon die steun zou ontvangen. De andere partijen vonden echter dat de gemeente zich moest beperken tot de groep inwoners waarvan het inkomen gelijk of lager is dan 120% van
het wettelijk sociaal minimum inkomen te helpen. Daar heeft de SP zich bij neergelegd, omdat ze in ieder geval wilde dat er iets gedaan werd. Dat leidde uiteindelijk tot raadsbrede steun voor de motie.