Motie om contract met Gazprom te beëindigen

6 maart 2022

Motie om contract met Gazprom te beëindigen

Dagelijks zien we de vreselijke beelden van oorlog in Oekraïne, van kinderen die moeten slapen in de metro en mensen op de vlucht. Dat vraagt om actie - voor zover daar de mogelijkheden voor aanwezig zijn. Op zaterdag 5 maart organiseerde de SP met succes samen met de Partij voor de Dieren en andere organisaties de actie ‘Stop de oorlog’ in Den Haag. In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 8 maart dient de fractie van de SP in de gemeenteraad samen met andere partijen een motie in om het contract met Gazprom te verbreken.

De gemeente Horst aan de Maas heeft, net zo als 120 andere gemeenten (waarvan een groot deel in Limburg), een gascontract met Gazprom. Gazprom is in feite een "Staatsmultinational" en wordt strak gecontroleerd  door Poetin en zijn bevriende oligarchen. Daardoor vloeien jaarlijks vele miljoenen euro’s publiek geld via Nederlandse gemeenten, ook via de gemeente Horst aan de Maas, naar de Russische staat. Een deel van dit geld wordt nu gebruikt om het leger, dat Oekraïne is binnengevallen, te financieren. De SP zet zich in voor het stoppen van de oorlog en daarvoor is het onder andere nodig dat het spekken van de Russische oorlogskas gestopt wordt. Inzet moet zijn: de-escalatie en oplossingen zoeken via diplomatieke weg.

Met de motie wil de SP dat de geldstroom naar Gazprom gestopt wordt en daartoe dient het gascontract van de gemeente met Gazprom zo snel als mogelijk beëindigt worden. Het argument dat door sommige bestuurders elders - waar vergelijkbare moties zijn ingediend - wordt ingebracht dat het contract met Gazprom tot stand gekomen is op basis van een aanbestedingsprocedure en daarom niet verbroken kán worden, is volgens de SP ongeldig. We hebben te maken met een uitzonderlijke situatie en die vraagt om uitzonderlijke besluiten.