Vertrouwen terugwinnen

2 februari 2022

Vertrouwen terugwinnen

In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 1 februari 2022, een vervolg op de vergadering van 25 januari, maakte burgerraadslid Paul Geurts gebruik van het spreekrecht. Hij ging in op het stevig gedaalde vertrouwen in "de politiek". Landelijk én gemeentelijk. Wegens persoonlijke omstandigheden kon hij de tekst niet zelf uitspreken, maar sprak Sonja van Giersbergen namens Geurts. De volledige tekst is te lezen in de bijlage.

Het feit dat het vertrouwen in "de politiek" zo gedaald is, ook in Horst aan de Maas, zou de gemeente zorgen moeten baren. Immers: vertrouwen in het openbaar bestuur is cruciaal. Logisch om er alles aan te doen om vertrouwen terug te winnen. Zeker als wethouder Tegels de raad oproept minder vragen te stellen en vertrouwen te hebben. Oók  als het college af zou wijken van de verhouding 30% sociale huurwoningen, 30% vrije huurwoningen en 40% koopwoningen bij huizenbouw, die eerder door de raad is vastgelegd.

Hier speelt lak aan integriteit en een gesloten politieke cultuur. Vaker is in de gemeenteraad gewezen op de slechte communicatie vanuit B&W. Stukken voor de gemeenteraad krijgen steeds vaker het stempel “niet openbaar”. Antwoorden van B&W zijn onvolledig of ontwijkend. Raadsleden die niet in staat zijn verschillende petten uit elkaar te houden. De onwil van een meerderheid van de gemeenteraad om het gemeentebestuur te controleren. Het afwijzen van verzoeken om onafhankelijk onderzoek, zoals bij de uitvoering van de Ruimte-voor Ruimte-regeling (kwestie Knops). In plaats daarvan volstaat de raad met het tot zich nemen van een intern onderzoek onder het adagio “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”. Het weigeren om een openbare verklaring te geven bij vragen over vermeend illegaal  bouwen door wethouder Kuipers, de wethouder die gaat over handhaving! Een wethouder die samen met de burgemeester media benadert om voor hún onwelgevallige stukken uit de openbaarheid te houden. Een raad die weigert haar controletaak uit te voeren.

Transparantie is een voorwaarde om het vertrouwen in de politiek te vergroten. Het zou goed zijn als er aan het einde van deze raadsperiode sprake is van zelfreflectie. De raad en B&W kunnen daar nu al mee beginnen. Door duidelijk te maken op welke wijze het vertrouwen teruggewonnen gaat worden. Daar hoeft ‘de politiek’ niet mee te wachten tot na de raadsverkiezingen in maart!