SP: "Wijzigingen Bestemmingsplan Californië 2 onvoldoende!"

8 februari 2022

SP: "Wijzigingen Bestemmingsplan Californië 2 onvoldoende!"

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

In november 2020 vond er discussie plaats in de gemeenteraad van Horst aan de Maas over een bestemmingsplan voor Californië 2 over plannen van groenteverwerkingsbedrijf Hessing die grote weerstand opriepen in de buurt. Vanwege de verwachte verkeersoverlast en vooral de komst van grote aantallen arbeidsmigranten. Uiteindelijk bleek de meerderheid van de raad - na enkele aanpassingen in het voorstel - toch in te stemmen met het bestemmingsplan.

Maar - zoals de voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten toen al aangaf (lees hier het artikel over het besluit van de gemeenteraad toentertijd) - het aangepaste bestemmingsplan zou huisvesting van arbeidsmigranten via een achterdeurtje tóch toestaan. De buurt zag dat ook en maakte alsnog juridisch bezwaar tegen het bestemmingsplan. Dat bezwaar leidde er toe dat er - na behandeling door de Raad van State van die bezwaren - een nieuw wijzigingsvoorstel door B&W aangeboden werd in de raadsvergadering van 8 februari 2022 (zie bijlage), waarmee B&W denkt tegemoet te komen aan de buurt. Of dat het geval is trekt de SP-fractie in twijfel. Reden om een amendement (zie bijlage) op de bestemmingswijziging te ondersteunen.

In het amendement werd er voor gepleit om het gebied Californie 2 alleen nog maar te bestemmen voor vollegrondstuinbouw, bijvoorbeeld in de vorm van strokenteelt of als een gebied voor een proeftuin, zoals eerder het Meterikveld in Meterik, daarbij aansluitend bij ontwikkelingen bij en bedrijven van Brightlands. De moderne glastuinbouw is een energieslurper en door de uistraling van de belichting in de kas houden de bewoners zelfs in de nacht blichtoverlast. Ook de gevreesde verkeersoverlast wordt door de voorgestelde bestemmingswijziging niet weggenomen. Daarom pleit het amendement er voor dat de verkeersafwikkeling aangepast wordt conform het oorspronkelijke voorstel om de verkeersoverlast voor de buurt te voorkomen.

De SP gaf bij monde van raadslid Michael Van Rengs (zie foto) aan dat er over deze bestemmingsplanwijziging (weer) geen omgevingsgesprek heeft plaats gevonden met de buurt. Net zoals dat de vorige keer - in 2020 - ook niet het geval was en waar de SP toen al kritiek op heeft gegeven. Die worden dus écht niet serieus genomen. Dat maakt het voorstel van het college niet geloofwaardig. Het plan - zo stelt de SP-woordvoerder - zal ook geen werkgelegenheid opleveren voor de mensen uit Horst aan de Maas. Want daar worden arbeidsmigranten voor geworven. Die arbeidsmigranten werken bij het - overigens nog onbekende (!) - bedrijf en worden ook gehuisvest door dat bedrijf. En dat strookt niet met de aanbevelingen van de Commissie Roemer, die scheiding van wonen en werken impliceert. Consequentie van het volgen van deze aanbeveling is, dat er geen huisvesting Arbeidsmigranten toegestaan worden op Californië 2. Een punt dat ook is meegenomen in het amendement. Reden voor de SP het amendement te ondersteunen.

Andere fracties in de raad en wethouder Bouten (PvdA) vroegen de SP en Perspectief - bij afwijzing van het amendement - tóch in te stemmen met het voorstel. Want anders zou het "oude" bestemmingsplan van kracht blijven en dat zou voor de omgeving nog slechter zijn. De SP bleef echter bij haar eis dat er éérst een omgevingsgesprek met de buurt zou moeten plaats vinden en dat er vervolgens na discussie over nut en noodzaak van de plannen van het nog onbekende bedrijf een nieuw plan zou kunnen worden voorgesteld. Wethouder Bouten wees er verder op dat hij met de LLTB in het algemeen afspraken had gemaakt om de situatie van arbeidsmigranten in de (glas)tuinbouw te verbeteren. Zo zouden zij na eventueel ontslag minimaal nog twee weken gehuisvest mogen blijven op de lokatie van het bedrijf.

Uiteindelijk stemden alleen de SP en Perspectief vóór het amendement en stemden die twee partijen samen met BVNL tegen het voorstel van B&W. En vanuit de buurt zullen weer opnieuw bezwaren ingediend worden tegen het gewijzigde bestemmingsplan.