Reclame maken voor jezelf op kosten van de belastingbetaler?

13 februari 2022

Reclame maken voor jezelf op kosten van de belastingbetaler?

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

De verkiezingen naderen. Dat betekent dat partijen in de hoogste versnelling gaan om stemmen te kunnen winnen. De coalitiepartijen - CDA, Essentie, D66/Groen Links en de PvdA - hebben in dat kader een verkiezingsfilmpje gemaakt, Met als titel “Regeerperiode 2018-2022”. Een gelikt filmpje, met een heel professioneel klinkende voice-over. Een weergave van wat er is gebeurd de afgelopen 4 jaar. Tot zover nog geen probleem. Máár... Er wordt helemaal geen getrouw beeld geschetst van die "regeer"-periode. Successen zijn er niet altijd geboekt en wat de coalitiepartijen zien als succes, is dat zéker niet voor iedereen. En dáár wordt in het filmpje niet over gesproken.

Het vermoeden bestaat dat het filmpje van de coalitiepartijen is betaald uit de algemene middelen van de gemente. Feitelijk door de belastingbetaler dus. En dat roept vragen op. Op zich zou er met een reclamefilmpje niets mis zijn als iedere politieke partij dat voor zichzelf maakt en dat ook zelf betaalt.

Wat de inhoud betreft zou het partijen sieren als aangegeven wordt dat andere besluiten - achteraf - wellicht beter zouden zijn geweest. Zo zou het beter zijn geweest als de coalitie had ingezet op het stoppen van de uitbreiding van bedrijventerreinen met grote "blokkendozen", minder huisvesting en uitbuiting van arbeidsmigranten, minder macht van een groot netwerk van oud-politici, eerlijke verdeling van lusten en lasten waar het gaat over wonen en zorg, gezonde scholen, meer groen voor iedereen....

Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad: "Wil je nog meer voorbeelden? Hebben de coalitiepartijen vergeten dat zij naast het Gasthoês nog een prestigeproject uit de grond wilde stampen, namelijk een zwembad in Afslag 10? De SP wilde dat niet. En dan D66/GL, die in hun verkiezingsprogramma aangaven dat het zwembad moest blijven – waar het nu gelukkig nog steeds ligt – maar toen zij mee mochten doen aan de coalitie deze verkiezingsbelofte keihard lieten vallen!"

Inwoners en ondernemers binnen Horst aan de Maas hebben recht op feitelijk nieuws met een open, eerlijk en transparant bestuur en moeten niet voor de gek gehouden worden met propaganda. De SP wil, samen met de andere oppositiepartijen, dat het filmpje dat nu circuleert gerectificeerd wordt en dat het geld dat gebruikt is voor het filmpje teruggestort wordt in de algemene middelen van de gemeente. Gewoon omdat dat geld is van iedereen, vóór iedereen.

Bekijk hier het propagandafilmpje: