SP vraagt oud-staatssecretaris Knops bij gemeente aan te dringen op onafhankelijk onderzoek naar uitvoering Ruimte-voor-Ruimte-regeling

19 januari 2022

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

De SP Horst aan de Maas heeft een brief geschreven aan voormalig staatssecretaris Knops (zie bijlage) met het verzoek er bij de gemeente Horst aan de Maas op aan te dringen om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de gang van zaken bij de uitvoering van de Ruimte-voor-Ruimte-regeling in Horst aan de Maas. Eerder werd door De Limburger en NRC gesteld dat Knops bevoordeeld was door de gemeente en dat andere gebruikers van de RvR-regeling gedwongen werden deel te nemen aan die RvR-regeling. In een interview van Knops met De Limburger zei Knops de beschuldigingen te willen bestrijden.

De SP-fractie heeft in de gemeenteraad al vaker gevraagd om een onafhankelijk onderzoek (lees hier het artikel over het tweede verzoek van de SP om te komen tot een onafhankelijk onderzoek) en Knops heeft inmiddels een juridische procedure aangespannen en ter toelichting zegt Knops daarover: „Deze beschuldigingen moeten van tafel. (..) Als je er niet uitkomt, is dat een logische stap in onze democratische rechtstaat. (..)  Ze (de beschuldigingen) worden ook steeds herhaald. Als staatssecretaris Koninkrijksrelaties moest ik op de Antillen hervormingen in het openbaar bestuur afdwingen en mensen de maat nemen. Dan moet je van onbesproken gedrag zijn. Dat ben ik ook, maar die artikelen suggereren anders. De juridische procedure leidt tot nieuwe publiciteit. Dat neem ik voor lief, mijn gevoel zegt dat ik het moet doen.” De SP heeft in de gemeenteraad over het wel of niet uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van de RvR-regeling óók steeds gewezen op het belang daarvan voor Knops.

De SP-fractie blijft van mening dat het belangrijk is een onafhankelijk onderzoek te verrichten naar de gang van zaken. Volgens de partij dient ze daarmee eenzelfde belang als Knops. Bij Knops vanuit diens persoonlijk belang, de SP vanuit het in haar ogen publieke belang. Volgens de SP is zo’n onafhankelijk onderzoek effectiever dan een rechtszaak, omdat de rechter slechts beoordeeld of NRC en De Limburger voldoende grond hadden om tot publicatie over de gang van zaken over te gaan. Juist om te komen tot helderheid over de kwestie (een publiek belang) en om – indien dat blijkt – vermeende beschuldigingen van tafel te krijgen (het belang van Knops), is volgens de SP een onafhankelijk onderzoek nog steeds het beste middel. Om die reden vraagt de SP aan Knops om bij het gemeentebestuur aan te dringen op  een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken in de uitvoering van de RvR-regeling in Horst aan de Maas.