SP: "Document boven water dat 'betaalplanologie' door B&W bevestigd"

13 december 2021

SP: "Document boven water dat 'betaalplanologie' door B&W bevestigd"

Foto: - / -

De SP-fractie Horst aan de Maas heeft een document boven water gehaald, waaruit blijkt dat de gemeente Horst aan de Maas in 2001 een burger gedwongen heeft een bouwvergunning te aanvaarden in het kader van de Ruimte-voor-Ruimte-regeling. Eerder heeft de SP dat document – een ambtelijk advies waaruit blijkt dat de gemeente juridisch en moreel onjuist handelde – bij de gemeente opgevraagd, maar toen stelde de gemeente dat dit document niet terug te vinden zou zijn.

Met het boven water halen van het document (zie bijlage) wordt bevestigd wat op 22 mei 2020 gepubliceerd is  door De Limburger en NRC in een artikel over de gang van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Ruimte-voor-Ruimte-regeling (RvR-regeling). In dat artikel werd naast een vermeende bevoordeling van Staatssecretaris Knops ook aandacht besteed aan de uitvoering van de eerste tranche van de RvR-regeling in Horst aan de Maas. In de publicaties van De Limburger en NRC werd in dat kader gesproken over “betaalplanologie”. Vergunningen om te bouwen op percelen met een andere bestemming konden verkregen worden door te betalen, zogenaamd om de sloop van stallen te financieren. Minister Ollongren stelde in 2019 in een brief aan de Tweede Kamer dat “betaalplanologie” niet mag. Gemeenten mogen volgens haar afspraken over financiële bijdragen niet afdwingen door anders te weigeren mee te werken aan bouwplannen.

De SP heeft een brief toegestuurd aan het presidium van de gemeenteraad van Horst aan de Maas met het verzoek haar brief en de bijgevoegde (geanonimiseerde) documenten te agenderen voor de vergadering van de gemeenteraad. In de brief (zie bijlage) legt de SP haar conclusies voor over de gang van zaken. Naast de “betaalplanologie” die aan de orde was, wordt volgens de SP ook duidelijk dat het college van B&W in een eerdere discussie in de gemeenteraad over de uitvoering van de RvR-regeling ten onrechte de indruk wekte dat de uitspraak van de hoogste rechter toentertijd hooguit een ambtelijk foutje betrof.  Verder concludeert de SP dat toenmalig wethouder Knops – tegen uitdrukkelijk ambtelijk advies in - voortdurend en persistent geweigerd heeft mee te werken aan vergunningverlening buiten de RvR-regeling om, ondanks het feit dat hij daarmee de wettelijke mogelijkheden om wél mee te werken negeerde. In een onderling overleg tussen CDA-politici en de toenmalig wethouder Knops is besloten dat er een vergunning verleend zou worden binnen het kader van de RvR-regeling. Maar als zou blijken dat de wethouder ongelijk had (zoals dat later ook gebleken is) dan zou de betaling (ad fl. 200.000/€ 90.000) teniet gedaan worden (c.q. terugbetaald worden).

De SP doet een aantal aanbevelingen aan de gemeenteraad hoe om te gaan met de feiten die zij voorlegt. De SP: laat op onafhankelijke wijze vaststellen of de handelwijze van het toenmalig college van B&W, correct was of niet en of het vervolg (intern CDA-overleg/afdwingen overeenkomst in kader RvR-regeling/afhandeling van deze casus) de toets der kritiek kan doorstaan; laat op onafhankelijke wijze vaststellen of de wijze waarop het huidige college van B&W in het algemeen en met betrekking tot de beantwoording van de vragen van raadsfracties in het bijzonder correct was en of dat de toets der kritiek kan doorstaan en laat aan de hand van de conclusies uit de voorgestelde onafhankelijke onderzoeken door de gemeenteraad vaststellen hoe een en ander beoordeeld moet worden en welke vervolgconclusies daaraan verbonden moeten worden.