Sonja van Giersbergen: "Communicatie met inwoners dramatisch slecht in Horst aan de Maas!"

12 september 2021

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De gemeenteraadsvergadering van 7 september 2021 liet het duidelijk zien: de communicatie van het gemeentebestuur van Horst aan de Maas met haar inwoners is dramatisch slecht! Dat stelt Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas.

Inwoners uit Sevenum, Kronenberg en Evertsoord lieten zich tijdens de raadsvergadering van 7 september 2021 duidelijk horen (lees hier het artikel over hun protest). Zij zien een aantal ontwikkelingen op zich afkomen waar ze niet blij mee zijn. Het gaat dan om de uitbreiding van Toverland met de daarbij behorende verkeersbewegingen, de uitbreiding van industrieterrein Greenport en huisvesting van arbeidmigranten. Bewoners van de Nieuwstraat in Horst hebben zich bij ons gemeld, nadat er “plots” een laadpaal voor elektrische auto’s in hun straat geplaatst werd waardoor minstens 2 ‘normale’ parkeerplaatsen verloren gaan (lees hier het artikel over de Nieuwstraat). En dat terwijl daar al een tekort aan parkeerplaatsen bestond!

Onderwerpen van heel verschillende aard, maar toch hebben ze één ding gemeen: het gemeentebestuur voert geen goede gesprekken met haar inwoners over de ontwikkelingen in hun buurt. En dat terwijl de SP daar in de gemeenteraad en daarbuiten al jarenlang aandacht voor vraagt. Er zijn hele avonden over gepraat, trajecten doorlopen, maar er verandert niets. Dit gemeentebestuur luistert niet naar haar inwoners die hun leefomgeving onherkenbaar zien veranderen, verschuilt zich achter juridische regels en gaat dan weer gewoon verder. De gewone man en vrouw in Horst aan de Maas in het ongewisse achterlatend.

De SP vindt het een schande dat niet alle inwoners van Horst aan de Maas gelijkwaardig behandeld worden. Gelijkwaardige behandeling bij een omgevingsdialoog – of het nu gaat om laadpalen, uitbreiding van bedrijvigheid, of de plannen voor huisvesting – zou heel gewoon moeten zijn. Volgens de SP moet het gemeentebestuur handelen naar wat zij steeds belooft, dat ze leert van wat er misgaat, om dat de volgende keer dan ook écht beter te doen. Iedere inwoner heeft evenveel recht op een gezonde leefomgeving. Daarbij zou het niets uit moeten maken of je een vriendje bent van de wethouder of zijn partij, of dat je kritisch bent. En dat verschil is er nu wel!