Bewoners uit Sevenum protesteren bij raadsvergadering Horst aan de Maas

9 september 2021

Bewoners uit Sevenum protesteren bij raadsvergadering Horst aan de Maas

Foto: - / -

Ze hebben hun krachten bij elkaar gegooid, de burgers uit de omgeving van de Zeesweg, Kronenberg en Evertsoord. Het vertrouwen in de politiek van Horst aan de Maas heeft bij hen een flinke deuk opgelopen. En dat lieten ze merken ook. Frans Houwen sprak de gemeenteraad dinsdag 7 september 2021 toe namens de inwoners uit Kronenberg en Evertsoord en John van Dooren deed dat namens de bewoners uit de omgeving van de Zeesweg in Sevenum. Ondertussen stonden zo'n dertig burgers voor het grote raam van de gemeenteraad om van hun proteststem blijk te geven. Vanwege de coronamaatregelen mochten zij niet in de gemeenteraadzaal zitten. Zij deelden wel bij de ingang van het gemeentehuis flyers uit aan de raadsleden (zie foto)

Frans Houwen voerde dinsdagavond het woord namens de inwoners van Kronenberg en Evertsoord over de uitbreidingsplannen van Toverland. Zij willen niet over 25 jaar opgeslokt zijn zoals sommige dorpen rondom de Efteling. Houwen: "We hebben steeds minder het gevoel dat onze mening en zorgen gehoord worden. Volgens wethouder Eric Beurskens zou er nog geen reden tot paniek zijn. "Er ligt een voorstel om een aantal mogelijkheden te onderzoeken. We zijn nog lang niet bij het vaststellen van het bestemmingsplan, waarbij de raad ook nog aan zet is", lichtte hij dinsdag toe.

John van Dooren sprak de Horster gemeenteraad toe over de ontwikkelingen rondom de Zeesweg in Sevenum. Zij hebben te maken met een plan voor de realisatie van een bedrijfs- en verblijfsgebouw voor 52 arbeidsmigranten dat het College van B&W al heeft goedgekeurd, maar waarover met de omwonenden nauwelijks is gecommuniceerd. De SP-fractie had daar ook al vragen over gesteld en de antwoorden van B&W op die vragen (lees hier het artikel over die antwoorden) stonden in de raadsvergadering ter behandeling geagendeerd.

Communicatie
Niet alleen de omwonenden klaagden over de slechte communicatie vanuit het College van B&W over de plannen. Ook in de raadsvergadering werden door verschillende partijen harde noten gekraakt over de gang van zaken. Sonja van Giersbergen, de fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad, hield een uitgebreid betoog naar aanleiding van de brieven van de omwonenden van de Zeesweg en de antwoorden van B&W op de schriftelijke SP-vragen. Zij vroeg zich af of de verleende vergunning aan de initiatiefnemer voor huisvesting van arbeidsmigranten aan de Zeesweg niet ingetrokken zou moeten worden, nu gebleken is dat hij zich niet gehouden heeft aan de richtlijnen voor het omgevingsgesprek. Ook de manier waarop door Kafra (die momenteel zo'n 412 arbeidsmigranten huisvest in de buurt van de Zeesweg en die uit wil breiden naar 512) het omgevingsgesprek is gevoerd, komt niet overeen met de richtlijnen. Verder hekelt Van Giersbergen de manier waarop de gemeente in de Hallo de plannen aan de Zeesweg bekend heeft gemaakt. In de raad is door B&W toegezegd dat steeds aangegeven zal worden indien er sprake is van plannen voor huisvesting van arbeidsmigranten. Maar in het geval van de Zeesweg is dat niet gebeurd. De SP-woordvoerder deed een hartstochtelijke oproep om nu eens écht te stoppen met dit soort toestanden. PvdA-fractievoorzitter Jan Wijnen vraagt zich af waar het is misgegaan. En ook de woordvoerder van D66/Groen Links vroeg aan de verantwoordelijk wethouders Tegels (CDA) en Bouten (PvdA) hoe dit zo had kunnen gebeuren. Op zich terechte vragen, maar het getuigt toch van enige naïviteit. Immers, vanaf 2018 zijn er in de gemeente Horst aan de Maas diverse plannen gepresenteerd (en inmiddels al gerealiseerd) voor de huisvesting van arbeidsmigranten. En steeds gebeurt weer hetzelfde: geen of onvoldoende informatie over de plannen van de initiatiefnemers en het gemeentebestuur én niet voldoen aan de eis van de gemeente om met de omwonenden in gesprek te gaan. En dus commotie in de gemeenteraad. Er is duidelijk geen sprake van incidenten, maar van een duidelijk patroon. Het is structureel mis in de communicatie van B&W met de burgers. Terwijl de gemeente wel richtlijnen heeft opgesteld over dat zogenaamde "omgevingsgesprek", maar die eis vervolgens zelf niet hard maakt of er op controleert. Wethouder Rudy Tegels speelde zoals gewoonlijk de vermoorde onschuld en gaf aan dat de gemeente in zijn overtuiging altijd in goed overleg met de omwonenden heeft gesproken. Desalniettemin deed wethouder Roy Bouten de toezegging dat er een nieuwe informatieavond komt. Ook maakte hij bekend dat de initiatiefnemer van het plan een omgevingsgesprek gaat houden. "Ik vind wel dat dit snel moet gebeuren, want bij de inwoners leven oprechte zorgen", zei Bouten.