Ook gemeenteraad Horst aan de Maas steunt motie over Huisartsenpost Venray

27 februari 2021

Ook gemeenteraad Horst aan de Maas steunt motie over Huisartsenpost Venray

Foto: Ronald van Hal / SP Venray

Nadat de gemeenteraad van Venray een motie van de SP heeft ondersteund die moet leiden tot behoud van de Huisartsenpost (HAP) in Venray (lees hier het artikel over dat besluit) heeft ook de gemeenteraad van Horst aan de Maas zich dinsdag 23 februari 2021 unaniem geschaard achter de motie (zie bijlage) van de SP die de fractie samen met de VVD heeft ingediend.

Met de motie verzocht de raad het College van B&W om samen met de gemeente Venray, de provincie Limburg en Cohesie te streven naar een goede en bereikbare huisartsenzorg. In dat kader moet een actieve lobby worden gestart richting de landelijke overheid om dat doel te halen.

Cohesie - het samenwerkingsverband van huisartsen in Noord-Limburg - heeft eerder besloten om de huisartsenpost (HAP) in Venray te sluiten, tegen de zin van de gemeenteraden van Venray en Horst aan de Maas. En ook de colleges van B&W uit deze twee gemeenten waren het er niet mee eens.  Immers, met de sluiting gaat de kwaliteit en bereikbaarheid van huisartsenzorg in Horst aan de Maas achteruit.

Verantwoordelijke wethouder Roy Bouten sloot zich aan bij het idee van de SP. "Het is goed dat we hierin samen gaan optrekken" zei hij tijdens de raadsvergadering. Hij zei verder dat hij al contact had gehad met zijn collega-wethouder Anne Thielen van de gemeente Venray. Ondanks het enthousiasme bij de gemeenteraad van Horst aan de Maas leek het er even op dat de motie niet raadsbreed zou worden ingediend. Het CDA trok zich aanvankelijk terug, maar nadat alle andere partijen toezeiden, ging het CDA ook overstag.