Wethouder moet zich aan afspraken houden over bieb in Horst aan de Maas

23 januari 2021

Wethouder moet zich aan afspraken houden over bieb in Horst aan de Maas

Foto: - / -

De bibliotheek in Horst aan de Maas verkeert al jaren in financieel zwaar weer. En inmiddels zijn ook al twee vestigingen van de bieb (in Grubbenvorst en Sevenum) gesloten. Desondanks wil de wethouder koste wat kost dat de laatst overgebleven vestiging van de biliotheek - in de Librije - verhuist naar het Gasthoês. Iedereen die ooit verhuisd is, weet dat dit geld kost. Geld dat de bibliotheek niet heeft. Door personeel en directie zijn al veel bezuinigingen toegepast. Daarnaast zit de bibliotheek eigenlijk prima op haar huidige plek in de Librije.

Op 2 juni 2020 heeft de gemeenteraad de wethouder - in een wijziging (amendement) op het voorstel van B&W - opgedragen om 60.000 euro subsidie te verlenen aan de bibliotheek, als zij door samenwerking (straks in het nieuwe Gasthoês) goedkoper zouden kunnen gaan werken.

Wat de SP betreft heeft de bibliotheek ruimschoots aan de belofte - om goedkoper te werken - voldaan en moet de wethouder zich nu ook aan de afspraak houden. Om hem daartoe te dwingen zal de SP in de raadsvergadering van 26 januari 2021 een motie (zie bijlage) indienen, waarbij zij rekent op de steun van de partijen die op 2 juni 2020 het amendement hebben ingediend.

Lees en kijk hier naar de berichtgeving van Omroep Horst aan de Maas over de motie va de SP