SP wil steun voor gezinnen in toeslagenaffaire

6 december 2020

SP wil steun voor gezinnen in toeslagenaffaire

Foto: SP / SP

Op 15 december 2020 vindt de laatste gemeenteraadsvergadering van dit jaar plaats in Horst aan de Maas. Een bewogen jaar voor ons allemaal, onder andere door Corona en de daarbij behorende maatregelen, door verlies van dierbaren, door onzekerheid over en/of verlies van werk of bedrijf, door moeilijke financiële omstandigheden.

Er is één groep die al jarenlang lijdt onder geldzorgen en die daardoor veel kapot heeft zien gaan. Het gaat om de ouders die gebruik maakten van de kindertoeslag en door de belastingdienst onterecht jarenlang beschuldigd zijn van fraude. Deze ouders zijn door de overheid betiteld als misdadigers. Terwijl de overheid degene was die zelf de fouten maakte. Daar lijden de gedupeerden van de toeslagenaffaire nog steeds zwaar onder. Dat leed kunnen wij nooit meer goed maken, maar we kunnen wel iets doen.

De landelijke overheid heeft een bijdrage van 750 euro per gezin beschikbaar gesteld. Dit is een begin, want de meeste gezinnen moeten nog veel meer geld terug krijgen van de overheid. Omdat gezinnen soms in de schuldsanering terecht zijn gekomen, is er een kans dat dit bedrag meteen in beslag zal worden genomen om schulden te betalen. Schulden waar deze mensen in terecht zijn gekomen door toedoen van de overheid. Het kan ook zijn dat je door een bijdrage ineens een andere tegemoetkoming misloopt, of dat je ineens meer (gemeentelijke) belasting moet gaan betalen.

Daarom dient de SP in de raadsvergadering van 15 december een motie in (zie bijlage) om de getroffen gezinnen de garantie te geven dat er geen korting komt op de bijstands- of andere gemeentelijke uitkeringen. En met de motie roept de SP het college op om de betrokkenen pro-actief te benaderen.

De SP hoopt op brede steun voor deze motie. Daarbij rekent de SP zeker op de steun van het CDA, omdat in de Tweede Kamer de SP samen met het CDA het falen van de overheid in deze kwestie heeft aangetoond. Ons doel is om de getroffen gezinnen een steuntje in de rug te geven