Het belang van het maatschappelijk werkbedrijf Noord-Limburg West (NLW)

20 december 2020

Het belang van het maatschappelijk werkbedrijf Noord-Limburg West (NLW)

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Dinsdag 15 december 2020 werd de notitie "Strategische koers NLW" (zie bijlage) besproken in de gemeenteraad van Horst aan de Maas. Daarin werd een dilemma geschetst. De gemeente is enerzijds inkoper van dienstverlening bij NLW waarbij de "cliënt" centraal moet staan, maar de gemeente is tevens ook eigenaar, met een financieel belang.

Dat kan knellen, wordt geconstateerd door de schrijvers van "Strategische koers NLW". Dat de cliënten - de mensen die om welke redenen dan ook aangewezen zijn op de ondersteuning van NLW - centraal staan is een heel mooi uitgangspunt, dat de SP vanzelfsprekend ondersteunt. Maar in de praktijk - zo kan geconstateerd worden - is feitelijk de gemeente als inkoper van diensten in het gekozen "cafetariamodel" de klant van de NLW. Een klant die ook nog eens financiële belangen heeft bij het bestaan van de dienstverlener zelf. Bij zulke botsende belangen kan die "cliënt" in de praktijk wellicht toch iets minder centraal komen te staan. Daarom is de SP er voorstander van dat er een aparte en onafhankelijke toezichthouder/ondersteuner aangesteld wordt die de belangen van de cliënten dient en cliënten ondersteunt.

Jaren geleden zijn er wijzigingen doorgevoerd - toen door de SP afgewezen - die slecht hebben uitgepakt (lees hier de kritiek van de SP op die maatregelen toentertijd). Inmiddels is uit cijfers van het CBS gebleken dat jongere gehandicapten weliswaar een grotere kans op werk hebben gekregen, maar dan wel veelal flexwerk. Dus met een lager loon en met minder baanzekerheid. WSW’ers kregen ondertussen minder kans op werk, minder baanzekerheid en minder loon. En voor de bijstandsgerechtigden is het perspectief op een baan nauwelijks toegenomen en is de kwaliteit van eventueel verworven werk minder geworden. Geen mooie rapportcijfers dus.

De notitie is mede tot stand gekomen in overleg met onder andere raadsleden uit de aangesloten gemeenten Venray, Peel en Maas en Horst aan de Maas, die regelmatig in een klankbordgroep overleg hadden over de situatie bij NLW. SP-raadslid Aniet Fonteyne was één van de vertegenwoordigers vanuit de gemeenteraad. Zij gaf in de raadsvergadering aan dat in de klankbordgroep constructief gewerkt is aan de totstandkoming van de notitie. In de raadsvergadering stelde Fonteyne: "Binnen de huidige politieke omstandigheden zullen we het hiermee moeten doen". Er is intussen meer duidelijkheid ontstaan binnen welke kaders de NLW verder kan en hoe de gemeenten verder kunnen met NLW. SP-raadslid Fonteyne geeft als aanvulling daarop: "Het advies van onder andere de Burger Advies Raad van de gemeente Horst aan de Maas om stevig in te zetten op aandacht voor de cultuur en de communicatie bij NLW kunnen wij onderschrijven, zeker na de problemen die we recentelijk hebben gekend tussen bestuur en ondernemingsraad. Wij hebben er vertrouwen in – met de nodige kwalitatieve ondersteuning die aanstaande is – dat dat gaat lukken, ondanks de moeilijke klus die dat zeker zal zijn".

De wethouder heeft op verzoek van de SP toegezegd om zeker gedurende het eerste jaar de raad elk kwartaal op de hoogte te stellen over de ontwikkelingen binnen de NLW. Verder heeft hij toe gezegd dat hij aandacht zal blijven vragen voor het centraal stellen van de cliënt.