Als de buurt meedenkt, neem je ze serieus !

9 november 2020

Als de buurt meedenkt, neem je ze serieus !

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

In de gemeenteraad van dinsdag 3 november 2020 is er een gedeeltelijke herziening gedaan van de structuurvisie Klavertje 4-gebied, waarmee wordt afgesproken hoe de bestemmingsplannen ingevuld kunnen worden. De buurt, voornamelijk rond de Zeesweg, heeft hierop een zeer duidelijke en meedenkende zienswijze ingediend en er hebben tevens gesprekken plaatsgevonden met de verschillende partijen met diezelfde buurt.

Belangrijke zaken in deze gesprekken waren het maken van duidelijke afspraken voor wat betreft groenzones tussen de bedrijvigheid en de buurt, een veilige verkeersontsluiting en sluipverkeer ontmoedigende maatregelen en een afscherming van de omwonenden zodat privacy gewaarborgd kan worden. Dit zijn allemaal normale opmerkingen, maar je kon aan de reactie van de wethouder en daarnaast  in de beantwoording op deze zienswijze niet merken dat de gemeente deze zaken daadwerkelijk wilde aanpakken. Er kwam slechts een heel standaard en abstract antwoord.

De SP heeft bij monde van SP-raadslid Michael Van Rengs mede een motie ingediend om ervoor te zorgen dat de bovenstaande zaken ook echt meegenomen gaan worden. De SP vindt immers dat een buurtdialoog ook daadwerkelijk zou moeten betekenen dat er geluisterd wordt naar de buurt en dat er op gelijkwaardige voet met elkaar gesproken wordt. Het moet zeker niet alleen een monoloog van de gemeente worden waarin plannen gedropt worden en de omgeving het gevoel heeft dat ze voor een voldongen feit komen te staan. Overleg, dialoog en betrokkenheid van de gemeente zijn hierin belangrijk en de gemeente zou hierin ook zeker voorop moeten willen lopen. De SP vindt daarnaast dat een buurtdialoog verplicht zou moeten worden bij nieuwe projecten, zeker wanneer deze een grote impact op de buurt en omgeving zouden kunnen hebben.