Onrust over huisvesting arbeidsmigranten in "Californië 2".

23 oktober 2020

Onrust over huisvesting arbeidsmigranten in "Californië 2".

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 10 november 2020 moet de gemeenteraad van Horst aan de Maas een besluit nemen over het bestemmingsplan "Californië 2". Het bestemmingsplan (zie bijlage) zou het mogelijk maken om in het gebied een groenteverwerkingsbedrijf met zo'n 1500 werknemers te vestigen en nabij het bedrijf huisvesting te realiseren voor 300 arbeidsmigranten. De plannen hebben voor grote onrust gezorgd in onder andere Grubbenvorst (Horsterweg e.o.), Sevenum en Hegelsom (Jorisweg e.o.).

De plannen voor huisvesting in Californië komen bovenop de al eerder geplande huisvesting van grote groepen arbeidsmigranten in hetzelfde gebied. In een bijeenkomst van de Dorpsraad Grubbenvorst - waar de wethouders Bouten (PvdA) en Tegels (CDA) aanwezig waren - was sprake van in totaal 2500 arbeidsmigranten. Daarmee lijken de draagkracht en het draagvlak van de bewoners stevig onder druk te komen staan. Reden voor burgers om een zogenaamde "zienswijze" in te dienen bij de gemeente, waarmee ze protesteren tegen de plannen. Ook is het initiatief genomen om een petitie op te zetten, waarmee burgers zich kunnen uitspreken tegen de toename van het aantal arbeidsmigranten in Horst aan de Maas.

Al in het voorjaar van 2018 waarschuwde de SP Horst aan de Maas voor de grote toestroom aan arbeidsmigranten naar Horst aan de Maas. Dat was toen aanleiding om de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten op te richten (lees hier het artikel over de grote toename van arbeidsmigranten die zich in Horst aan de Maas zouden gaan vestigen).

Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en aan de toestroom is geen halt toegeroepen. Sterker nog, onlanks meldde wethouder Bouten in een gesprek met de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten dat het aantal arbeidsmigranten in Horst aan de Maas de komende tien jaar nog zou verdubbelen. Daarmee zou de bevolking van Horst aan de Maas groeien met zo'n 4.000 tot 6.000 arbeidsmigranten.

Aanvankelijk kreeg de gemeenteraad informatie over de plannen om het bestemmingsplan "Californië 2" te wijzigen met de mededeling dat die informatie niet openbaar was op verzoek van het groenteverwerkingsbedrijf dat zich in "Californië 2" wil vestigen. Dat die informatie niet openbaar was, schoot de SP-fractie in de gemeenteraad in het verkeerde keelgat. Reden om al in augustus 2020 een brief te schrijven aan het college van B&W. Tot nu toe heeft de SP op die brief geen reactie gehad van het college...

Naast de bezwaren van omwonenden tegen de plannen voor huisvesting van arbeidsmigranten op "Californië 2" zijn er overigens meer bezwaren tegen de bestemmingsplanwijziging. Zo meldde weekblad Hallo dat bewoners van de St. Jorisweg, Van Elzenweg en Niesweg in Hegelsom en de aansluitende Dijkerheideweg in Horst, zich grote zorgen maken over de voorgenomen vestiging van het groenteverwerkingsbedrijf in kassengebied Californië. Ze vrezen met name voor verkeersoverlast in de buurt en zijn bang dat het nabijgelegen natuurgebied ‘t Ham ingesloten wordt door industrie.

In de voorbereidende raadsvergadering van dinsdag 27 oktober 2020 krijgt de gemeenteraad de kans om vragen te stellen over de plannen en op 10 november wordt de raad gevraagd de bestemmingswijziging vast te leggen. Daarna kan de initiatiefnemer van de vestiging van het bedrijf een zogenaamd "omgevingsgesprek" starten met de omwonenden over de huisvesting van arbeidsmigranten. De SP-fractie in de raad vindt dit een onjuiste volgorde. Als eerst het bestemmingsplan wordt vastgelegd, wordt tegelijkertijd ook een besluit genomen over de huisvestingsplannen voor arbeidsmigranten. Voor de omgeving kan er in het omgevingsgesprek dan alleen nog marginale invloed uitgeoefend worden op die huisvestingsplannen. Vandaar dat de fractie bepleit het wijzigingsvoorstel van B&W nog niet vast te stellen. Ook de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten heeft in haar contact met de gemeente daarvoor gepleit.