Derde plaats voor Behoud de Parel in Duurzame 100 van Dagblad Trouw

10 oktober 2020

Derde plaats voor Behoud de Parel in Duurzame 100 van Dagblad Trouw

Foto: Paul Geurts / Behoud de Parel

Vereniging Behoud de Parel uit Horst aan de Maas is door de jury van de Duurzame 100 - een initiatief van dagblad Trouw, dat dit jaar voor de twaalfde keer duurzame burgerinitiatieven in Nederland beoordeelde - als derde geplaatst in de top 100.

Behoud de Parel, ontstaan op initiatief van de SP Horst aan de Maas (lees hier de geschiedenis van de vereniging) om te strijden voor een beter leefmilieu in met name Grubbenvorst, werd genomineerd vanwege de ontwikkeling van een betaalbaar en betrouwbaar apparaat dat lokaal fijnstof meet. Het wordt onder meer opgehangen bij intensieve veehouderijen.

De meter is ontwikkeld door Teus Hagen (75). Het lid van Behoud de Parel is nog steeds bezig met het vervolmaken van het instrument, wat gebeurt in nauw overleg met allerlei organsaities, zoals het RIVM, de universiteit van Wageningen en Fonteys Hogeschool.

Lees hier meer over de nominatie en het winnen van de derde plek, op de website van Behoud de Parel. en lees hier het artikel in Trouw over de achtergronden van de nominatie.