30 % sociale huur. Loze belofte of echte toezegging?

7 oktober 2020

30 % sociale huur. Loze belofte of echte toezegging?

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

In Horst aan de Maas is een groot tekort aan sociale huurwoningen. Mensen staan jarenlang op de wachtlijst of kunnen niet aan een woning komen als ze die door onvoorziene omstandigheden snel nodig hebben. De SP vindt dat iedereen een dak boven zijn hoofd moet hebben en een fatsoenlijk bestaan verdient. De partij zet zich daar al jaren voor in.

Inmiddels wordt er in Horst aan de Maas wel gebouwd. Maar dan gaat het vooral om grote en dure huizen. Dat mag, óf zo u wilt: dat is een keus. Maar in een tijd van schaarste aan grond, woningnood, oplopende wachtlijsten voor een woning én een dreigende recessie door het virus dat ons land teistert, vindt de SP het nodig om vaart te maken met sociale woningbouw.

Des te teleurstellende was het voorstel op de raadsagenda van 7 oktober om weer een plan goed te keuren voor het bouwen van “appartementen in het duurdere segment” op de locatie Van Douverenstraat (voormalige garage Willems). Het is - wat de SP betreft - de nieuwe bewoners van harte gegund. Maar wat is de belofte van wethouder Tegels (CDA) in de raadsvergadering van 8 september 2020 (lees hier het artikel over de bouwplannen in Horst aan de Maas) dan waard? Hij zei in die raadsvergadering aan de SP-fractie toe om 30% van de vergunningen voor woningen vrij te houden voor sociale huurwoningen.

De wethouder - door SP-fractievoorzitter Sonja van Giersbergen daar op aangesproken - stelde dat diens toezegging alleen gold voor nieuwe projecten. Dan kan volgens hem geëist worden ook sociale huurwoningen te realiseren. Het project aan de Van Douverenstraat is een bestaand project, dus daar zou dat niet geëist kunnen worden.

Sonja van Giersbergen over die verklaring: "Of wethouder Tegels blauwe ogen heeft weet ik niet, maar we zullen hem moeten geloven. Maar geloof maar dat de SP bij elk nieuw woningbouwproject dat op de tafel van de gemeenteraad komt, zal toetsen of er ook echt 30 % sociale huur is ingetekend. De SP zal de wethouder aan zijn belofte houden. Daar mag u op vertrouwen!"