"Bouwen, bouwen, bouwen, maar dan wel de juiste woning op de juiste plek"

11 september 2020

"Bouwen, bouwen, bouwen, maar dan wel de juiste woning op de juiste plek"

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Op 8 september 2020 moest de gemeenteraad zeggen wat zij vond van de "Regionale woonvisie Noord-Limburg". Er moeten meer woningen komen, vindt de voltallige gemeenteraad. Dat is belangrijk. Maar voor de SP is de vraag nog belangrijker wat voor woningen we moeten bouwen.

De SP zegt al jaren dat we veel bij moeten bouwen en dan vooral sociale huurwoningen. In de grotere dorpen, maar ook in de kleine kernen.

Sonja van Giersbergen, SP woordvoerder in de gemeenteraad: "Veel mensen willen best bewegen in de woningmarkt die compleet op slot zit: ouderen willen graag kleiner gaan wonen, jonge gezinnen graag groter, starters kunnen de hoge koopprijzen niet opbrengen en op een huurwoning moet je jaren wachten. Kortom, mensen zitten klem in een huis dat niet meer past of kunnen simpelweg geen huis krijgen. Daar is maar één remedie voor: bijbouwen! En dan vooral kleinere huizen - want grote huizen heeft Horst aan de Maas genoeg - betaalbaar en aangepast aan de doelgroep. Daarnaast moet het percentage sociale huurwoningen omhoog. In Horst is 14% van de woningvoorraad een sociale huurwoning tegen 21% landelijk".

In de gemeenteraad werd voorgesteld om tot en met 2023 minimaal driehonderd bouwvergunningen af te geven. Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Maar de indieners van het voorstel weigerden tegemoet te komen aan het verzoek van de SP aan het voorstel toe te voegen dat van de driehonderd woningen er honderd sociale huurwoningen moesten worden gebouwd. Voor de SP was die weigering onbegrijpelijk!

In het debat met Sonja van Giersbergen liet wethouder Tegels (CDA)  zich uiteindelijk verleiden tot de uitspraak om dan 420 vergunningen af te geven, waarvan driehonderd koopwoningen en honderdtwintig sociale huurwoningen.

Sonja van Giersbergen: "Dat is een mooi resultaat waar wij als SP best tevreden mee zijn. We zitten hiermee nog lang niet aan 21% sociale huurwoningen. Maar op deze manier kunnen er weer honderdtwintig huishoudens in Horst aan de Maas blijven, of gaan wonen, in een betaalbare huurwoning en daar zijn we best trots op".