SP dient initiatiefvoorstel in voor onafhankelijk onderzoek uitvoering Ruimte voor Ruimte-regeling Horst aan de Maas.

24 september 2020

De fractie van de SP heeft een initiatiefvoorstel (zie bijlage) naar de gemeenteraad gestuurd met betrekking tot een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken bij de uitvoering van de Ruimte voor Ruimte-regeling (RvR-regeling). Het initiatiefvoorstel dient de SP-fractie in voor de raadsvergadering van 6 oktober 2020, waar de bespreking van de uitvoering van de RvR-regeling geagendeerd staat.

Al eerder, op 23 mei jl., heeft de SP een brief gestuurd naar de gemeenteraad naar aanleiding van artikelen in NRC en Dagblad De Limburger van 23 mei 2020. In het initiatiefvoorstel werkt de SP-fractie haar eerdere voorstel voor een onafhankelijk onderzoek verder uit.

In het voorstel stelt de SP onder andere dat de informatie die door het college van B&W aan de gemeenteraad niet altijd even duidelijk en/of verwarrend was; sommige voor onderzoek essentiële documenten niet aangeleverd zijn (c.q. niet aangeleverd konden worden omdat ze kwijt zijn of – in het geval van de bijeenkomst van het seniorenconvent – er geen verslag van bestaat); dat met betrekking tot staatssecretaris Knops op “creatieve” wijze door middel van combinatie van verschillende regelingen medewerking is verleend aan de bouw van een langgevelboerderij in een gebied met als bestemming “agrarisch met landschappelijke en natuurwaarden (beekdal)”.

De SP geeft in haar voorstel aan dat onderzocht moet worden of het toenmalige college de deelnemers aan de RvR-regeling voldoende recht heeft gedaan, nadat de rechter bepaald had dat de gemeente juridische fouten had gemaakt; of mensen die een bouwvergunning aanvroegen gedwongen zijn daarbij deel te nemen aan de RvR-regeling met als consequentie dat ze veel geld moesten betalen om stallen te slopen en tenslotte of er sprake is van bevoordeling van Knops bij diens vergunningaanvraag van een grote woning in het buitengebied.

De SP wil dat er een commissie wordt ingesteld van (burger)raadsleden, die een nader voorstel uitwerken voor een onafhankelijk onderzoek (doel en aanpak), daar een deskundig onderzoeksbureau voor uitzoekt en het onderzoek door dat bureau begeleidt en stuurt.