Besluit over onafhankelijk onderzoek Ruimte voor Ruimte toch in het openbaar

25 juli 2020

Besluit over onafhankelijk onderzoek Ruimte voor Ruimte toch in het openbaar

Foto: MvR / SP Horst aan de Maas

In een open brief aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas van 23 mei 2020 heeft de SP gevraagd naar een onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van de zogenaamde Ruimte voor Ruimte-regeling (RvR-regeling) door de gemeente (lees hier het artikel over die brief). Of dat onderzoek er komt zou besproken worden in een besloten vergadering van het presidium (de agendacommissie van de gemeenteraad).  Tegen de zin van de SP, die juist voor openbaarheid is! Op 2 juli 2020 heeft het presidium alsnog besloten het besluit over wel of niet een onafhankelijk onderzoek in een openbare raadsvergadering te bespreken.

Het onafhankelijke onderzoek moet volgens de SP gericht zijn op zaken die door NRC en Dagblad de Limburger naar buiten zijn gebracht. Dan gaat het over bevoordeling van oud-wethouder en huidig staatssecretaris Raymond Knops bij de bouw van een woning in het buitengebied (zie foto) en de manier waarop de gemeente Horst aan de Maas om gegaan is met gebruikers van de RvR-regeling in Horst aan de Maas.

Op 2 juli 2020 heeft het presidium besloten dat alle openbare stukken met betrekking tot de uitvoering van de RvR-regeling in Horst aan de Maas in het algemeen en met betrekking tot het dossier-Knops en de omgang met gebruikers van de RvR-regeling binnen korte tijd aan alle raadsleden beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Verder komt er na het zomerreces een besloten raadsbijeenkomst, waarin de raadsleden de niet openbare stukken (die privacy-gevoelig zijn ) in kunnen zien. Er zijn dan ook ambtenaren aanwezig aan wie men eventueel een verdere toelichting of uitleg kan vragen. Vervolgens wordt een openbare raadsvergadering belegd, waarin besloten wordt of erwel of niet een onafhankelijk onderzoek komt. In deze procedure kan de SP zich vinden.