SP Horst aan de Maas: “Informatie over dossier Knops in openbaarheid bespreken”

28 juni 2020

SP Horst aan de Maas: “Informatie over dossier Knops in openbaarheid bespreken”

In een open brief aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas van 23 mei 2020 heeft de SP gevraagd naar een onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering van de zogenaamde Ruimte voor Ruimte-regeling door de gemeente. De SP drong aan op zo’n onafhankelijk onderzoek naar aanleiding van publicaties in Dagblad De Limburger en NRC over bevoordeling van staatssecretaris (en oud-wethouder) Knops bij de bouw van een langgevelboerderij in het buitengebied. Nu lijkt een meerderheid van de gemeenteraad zich achter gesloten deuren te willen laten informeren over het dossier RvR-regeling/Knops alvorens ze een besluit neemt over het wel of niet instellen van een onafhankelijk onderzoek. De SP is van mening dat de informatie over het dossier in het openbaar verstrekt moet worden.

In een voorstel aan de fractievoorzitters van de verschillende partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas staat dat de fractievoorzitters geïnformeerd worden in een bijeenkomst van het seniorenconvent, een bijeenkomst van fractievoorzitters die normaal gesproken gebruikt wordt om hen te informeren over zaken die geheim moeten blijven. Achter gesloten deuren. Daarna wordt dan in het Presidium, een bijeenkomst van fractievoorzitters waarin de agenda voor de gemeenteraadsvergaderingen vastgesteld wordt, besloten of er een onafhankelijk onderzoek gaat plaatsvinden of niet. Eveneens achter gesloten deuren. Seniorenconvent en Presidium komen volgens het voorstel na het zomerreces, in september of oktober, bij elkaar.

De SP schrijft in haar brief dat het voorstel op geen enkele wijze tegemoet komt aan de uitgangspunten van de SP-fractie. Wat de SP betreft dient de besluitvorming in alle openbaarheid plaats te vinden en dient er snel besloten te worden over wel of niet een (onafhankelijk) onderzoek. Het gaat om de integriteit van het openbaar bestuur en dan is overleggen achter gesloten deuren niet adequaat, aldus de SP. Het is volgens de SP in het belang van de gemeente en zeker ook in het belang van Knops  dat zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt over de gang van zaken, in alle openheid en op onafhankelijke wijze.

In de open brief aan de andere fracties stelt de SP voor dat het verstrekken van informatie op basis waarvan een besluit genomen kan worden over een onafhankelijk onderzoek in een extra ingelaste openbare raadsvergadering plaats kan vinden.