Klap in het gezicht voor zorgmedewerkers

27 juni 2020

Klap in het gezicht voor zorgmedewerkers

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Aniet Fonteyne, gemeenteraadslid in Horst aan de Maas en werkzaam in een verpleeghuis in Venlo, over de discussie over een betere beloning van de zorgmedewerkers.

"In eerste instantie werken met onvoldoende beschermingsmiddelen. Volgens het RIVM gewoon doorwerken bij klachten, behalve bij aanwezigheid van koorts. Vakantiedagen ingetrokken zodat er voldoende personeel aanwezig was. Extra diensten om goede zorg te kunnen garanderen, met soms diensten van wel 12 uur. Traumatische ervaringen waarbij je mensen ziet snakken naar lucht, machteloos toe moeten kijken hoe het virus om zich heen grijpt. Families moeten vertellen dat ze hun geliefden niet meer mogen bezoeken, daarbij dag en nacht klaarstaan om families te woord te staan bij zorgen en vragen. Gewoon doorwerken, zonder klagen.

Je zorgen maken om je eigen gezondheid en die van familie, bang om ze te besmetten.

Groot applaus in Nederland, waarbij zorgmedewerkers zich gesteund voelden door de samenleving. Ook voelden ze zich gesteund door de landelijke politiek die mee applaudisseerde. Er zou zelfs een bonus komen voor zorgmedewerkers. Maar hoe de uitvoering daarvan gaat plaatsvinden en wat de mogelijke financiële consequenties zijn is vooralsnog onduidelijk.

‘De zorg verdient meer dan alleen applaus’ was het antwoord. Structurele salarisverhoging en betere arbeidsvoorwaarden, werd door velen geopperd als een must. Totdat er gestemd moest worden in Den Haag, toen haakten ze af. Alle regeringspartijen (CDA, VVD, D’66 en CU) stemden tegen een structurele salarisverhoging.

Afgelopen week werd er opnieuw gestemd en weer hielden de regeringspartijen het tegen. Waar zelfs kandidaat-lijstrekker voor D66 Sigrid Kaag via de media nog zei ‘de lonen moeten omhoog’, stemden ze twee dagen later tegen een salarisverhoging.  Waar in Horst aan de Maas D66 hun beloftes pas ná de verkiezingen niet nakwamen, doen hun elitaire “linkse” vrienden in Den Haag dit al ruim vóór de verkiezingen.

Een klap in het gezicht voor zorgmedewerkers. Hopelijk herinnert de kiezer zich dit ook nog over een klein jaar tijdens de Tweede Kamerverkiezingen".