SP: “Eerst toekomstvisie en dan pas geurbeleid formuleren”.

7 mei 2020

SP: “Eerst toekomstvisie en dan pas geurbeleid formuleren”.

Foto: - / -

Op 26 maart jl. heeft het College van B&W de ontwerp geurverordening, ontwerp beleidsregel en bijbehorende geurgebiedsvisie Horst aan de Maas ter inzage gelegd en kunnen burgers hun zienswijze op deze visie indienen. Dat heeft de fractie van de SP verbaasd en daarom heeft de SP-fractie een brief geschreven aan B&W (zie bijlage). De gemeente is namelijk nog bezig met de ontwikkeling van een toekomstvisie op de (intensieve) veehouderij in Horst aan de Maas. De ontwikkeling van die toekomstvisie is volgens de SP zeer noodzakelijk, ook in het licht van de coronacrisis waarmee we momenteel te maken hebben.

De SP meent dat het college de verkeerde volgorde hanteert. Eerst dient er een toekomstvisie ontwikkeld te worden en vervolgens kan die toekomstvisie vertaald worden in een – specifiekere – geurgebiedsvisie. De SP vraagt daarom aan B&W wat de reden is om nu al te komen met een geurgebiedsvisie en niet te wachten op een door de gemeenteraad vastgestelde toekomstvisie op de (intensieve) veehouderij?

Naast de volgens de SP onjuiste volgorde wijst de partij er ook op dat in de geurgebiedsvisie geen of nauwelijks rekening gehouden wordt met aspecten van de volksgezondheid. “De gezondheids-effecten van stank op de mens worden steeds manifester. En tegelijkertijd zien we dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat er een relatie is tussen de corona-uitbraak en de ongezonde luchtkwaliteit in Zuid-Oost Brabant en Noord-Limburg als gevolg van de overmatige aanwezigheid van intensieve veehouderijen”. De SP vraagt aan het college in zowel de toekomstvisie op de veehouderij in Horst aan de Maas én vervolgens in de geurgebiedsvisie aandacht te besteden aan de volksgezondheid in het algemeen en de huidige coronacrisis in het bijzonder. De gemeente moet immers ook oog hebben voor de belangen van andere bedrijven (recreatie bijvoorbeeld) en andere mensen en andere waarden hoog houden dan alleen de economische waarde van veeteeltbedrijven?

Door vereniging Behoud de Parel uit Grubbenvorst is met betrekking tot de geurgebiedsvisie een zienswijze ingediend. Ook in die brief wordt ingegaan op het ontbreken van aandacht voor de volksgezondheid en de effecten van "geur" op die volksgezondheid. Lees hier het artikel over de zienswijze van Behoud de Parel op de website van de vereniging).