Vragen SP inzake aanpak versoepeling maatregelen.

27 april 2020

Vragen SP inzake aanpak versoepeling maatregelen.

De gemeente moet met de verenigingen, sportclubs en buurtsportcoaches afspraken maken over de manier waarop vorm gegeven wordt aan het besluit van de regering om kinderen en jeugd meer ruimte te geven. De SP vraagt het College van B&W hoe ze dat gaat regelen en hoe de handhaving op de regels gaat plaats vinden (zie bijlage).

De regering heeft op 20 april bekend gemaakt dat jonge kinderen vanaf 11 mei weer naar school mogen en tot en met twaalf jaar mag er weer in teamverband gesport worden, onder begeleiding. Ook jongeren van dertien tot en met achttien jaar mogen sporten, maar zij moeten wel een afstand van anderhalve meter tot elkaar houden. Het sporten gebeurt in de buitenlucht, ook bij verenigingen. Dus sporthallen, zwembaden en fitnesscentra moeten vooralsnog de deuren gesloten houden. Wat ook dicht blijft, zijn de kleedkamers. Omkleden en douchen dient thuis te gebeuren. Bovendien mogen ouders niet langs de lijn staan.

Het is van groot belang dat de verruiming van de regels goed verloopt, zodat Nederland niet opnieuw geconfronteerd wordt met een piek, met als gevolg weer een extra belasting voor de zorgsector. Alle reden voor de SP om het college te vragen naar haar aanpak op dit punt.