Solidariteit

23 maart 2020

Solidariteit

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Het zijn vreemde tijden. Het Coronavirus verspreidt zich nog steeds over de hele wereld en elke dag komen er meer besmettingen en doden bij. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, laat er zijn licht over schijnen.

"De heftige beelden die ik zie en verhalen die ik hoor over onze gezondheidszorg maken diepe indruk op mij. Want juist in deze tijd is naar elkaar omkijken en zorg dragen voor elkaar belangrijk. Dit noemen we solidariteit en gelukkig zijn daar ook ontzettend veel mooie voorbeelden van.
Boodschappen doen voor ouderen, een hart onder de riem voor de mensen in de zorg, de inzet van vele vrijwilligers of creatieve ideeën van ondernemers.

Het is een groot contrast: mensen die gedwongen met het hele gezin thuis zitten en werken en mensen met vitale beroepen die onze samenleving draaiende houden. Maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en als we samenwerken, omkijken naar elkaar en elkaar helpen dan overwinnen we dit.

De solidariteit die wij als SP’ers zo belangrijk vinden is er nu sterker dan ooit. Wij hopen ook dat deze standhoudt en niet weer verdwijnt als deze crisis achter de rug is.

Wij willen bij dezen ook respect tonen aan iedereen die bijdraagt aan de bestrijding van deze crisis en die ervoor zorgt dat onze maatschappij blijft draaien. Van de schoonmakers die de hygiëne waarborgen in het ziekenhuis en de verpleegkundigen die zorgen voor de ernstig zieke patiënten tot de vakkenvullers die zorgen dat de schappen in de supermarkt gevuld blijven; de vuilnismannen die gewoon door blijven werken omdat stoppen nu eenmaal geen optie is; de leraren die zo goed als het kan het onderwijs online door laten gaan. Om maar een paar groepen te noemen.

Ook belangrijk: solidaire mensen die geen supermarkten leeg hamsteren zodat mensen met vitale beroepen in de avond ook nog boodschappen kunnen doen".