SP-fractie stuurt gemeenteraad van Horst aan de Maas verklaring inzake ondertekening Schone Lucht Akkoord

17 januari 2020

Foto: - / -

Maandag 13 januari heeft minister Van Veldhoven samen met zesendertig gemeenten en negen provincies haar handtekening gezet onder het Schone Lucht Akkoord (SLA). Van alle Limburgse gemeenten heeft alleen Nederweert dit akkoord ondertekend. De gemeente Horst aan de Maas ontbreekt als ondertekenaar. De SP-fractie betreurt dat. Reden om een verklaring te sturen (zie bijlage) naar de gemeenteraad om steun te betuigen aan het Schone Lucht Akkoord. Daarnaast roept de SP alle fracties in de gemeenteraad op om gezamenlijk een motie in te dienen om alsnog het akkoord te ondertekenen.

De SP wijst er in haar verklaring op dat de gemeente als doel stelt “de gezondste gemeente” van Europa te willen worden. Dan is het vreemd dat de gemeente het SLA niet zou ondertekenen. Zeker omdat ook Horst aan de Maas geconfronteerd wordt met vervuiling van de lucht door uitstoot van fijn stof, onder andere door de intensieve veehouderij in onze gemeente.

In haar verklaring roept SP-fractievoorzitter Bart Cox op tot het indienen van een motie van alle fracties in de gemeenteraad. Dat is belangrijk, zeker gezien het grote belang van schone lucht voor de gezondheid van de burgers. Door gezamenlijk de motie in te dienen wordt dat extra onderstreept.