Iedereen telt mee...

20 januari 2020

Iedereen telt mee...

Foto: Aniet Fonteyne / SP Horst aan de Maas

De afgelopen maanden ging, ter kennismaking, onze nieuwe burgemeester op pad met raadsleden. Ieder raadslid was hierbij in de gelegenheid te laten zien en te vertellen wat hij of zij belangrijk vindt binnen onze gemeente. Eén van de plekken die SP-raadslid Aniet Fonteyne met de burgemeester bezocht, was zorgboerderij “Hoeve de Vonkel” in Broekhuizen, waar mensen – onder andere via de Wmo – terechtkunnen voor een zinvolle dagbesteding. Aniet doet verslag van dit bezoek.

"We spraken met de eigenaren die ons vertelden hoe het idee ontstaan was om een zorgboerderij te starten en hoe ze hier in de loop der jaren hard aan hebben gewerkt en nog steeds aan werken. Trots mogen ze zijn op wat ze hier tot nu toe hebben neergezet.

Verder spraken we met een aantal mensen die deelnemen aan de dagbesteding, ieder naar eigen mogelijkheden. Houtkappen, houtbewerking, dierenverzorging, de groentetuin. Het is een aantal van de werkzaamheden op deze zorgboerderij. Ze vertelden over hun persoonlijke situatie en over het werk dat ze deden op de zorgboerderij. Wat was het mooi om te zien hoe enthousiast deze mensen zijn. Waarbij ze ook vertelden hoe belangrijk het voor hen is om deel te nemen aan een zinvolle dagbesteding, de structuur in het dagelijks leven die voor hun heel belangrijk is en hoe het deze mensen het gevoel geeft iets te betekenen en “erbij” te horen. Ook reageerden ze verheugd op ons bezoek en hadden een heerlijke taart voor ons gebakken. In de gezellig ingerichte kantine hebben we hier, aan het einde van ons bezoek, heerlijk van genoten. Waarbij ze de burgemeester nog verrasten met een cadeau dat ze zelf van hout hadden gemaakt in de werkplaats.

Kortom een zinvol bezoek aan een zinvolle dagbesteding in een maatschappij waaraan we allemaal onze bijdrage leveren, ieder op zijn eigen manier".